Demarimepit kampanjoivat rahoitusmarkkinaveron puolesta

Euroopan parlamentin sosialistien ja demokraattien S&D- ryhmä on mukana Euroopan sos.dem. puolueen ESP:n, Euroopan ay-liikkeen ja kansalaisjärjestöjen kampanjassa kansainvälisen rahakaupan saamiseksi verolle.

Rahoitusmarkkinavero kohdistuisi kaikkiin rahoitusmarkkinoiden liiketoimiin, ja sen suuruus voisi olla 0,05 %. Tämän suuruisen veron tuotto Euroopassa olisi 200 miljardin vuodessa ja sillä voitaisiin luoda 2-3 miljoonaa uutta työpaikkaa.

Sosialidemokraatit, ay-liike ja kansalaisjärjestöt järjestävät

24. huhtikuuta  toimintapäivän

rahamarkkinaveron puolesta kaikissa EU-maissa.
Ajankohta  on juuri kansainvälisen valuuttarahaston, IMF:n kokouksen alla ( 25.-26.4.)

Euroopan parlamentti  verotuksen kannalla

Euroopan parlamentti  hyväksyi maaliskuussa päätöslauselman, jonka mukaan on tärkeää edistää suunnitelmia maailmanlaajuisesta verosta, jolla estettäisiin rahoituslaitosten kohtuutonta riskien ottoa. Samalla tulisi varmistaa, että rahoitusala maksaa rahoituskriisin aiheuttamat vahingot. Jos maailmanlaajuista veroa ei saada aikaan, EU voisi harkita aloittavansa yksin.

Parlamentti pyysi komissiota laatimaan ennen kesäkuussa pidettävää G20-huippukokousta vaikutustenarviointi maailmanlaajuisesta rahasiirroista perittävästä verosta, jotta EU voi esittää siellä yhteisen kannan.

Lisätietoa rahoitusmarkkinaverosta ja kampanjasta:

www.sorsafoundation.fi