Demarikansanedustajat Kim Berg, Piritta Rantanen ja Paula Werning vaativat aitoja ratkaisuesityksiä hoitoalan työmarkkinakiistaan

6.4.2022

Hoitoalan työmarkkinakiista on pysäyttänyt jokaisen suomalaisen pohtimaan sitä, mikä on hoitoalan ammattilaisten arvo yhteiskunnallemme. Kaikki me osaamme arvostaa alan ammattilaisia, jotka ovat joustaneet äärimmilleen koronapandemian ajan ja nyt on aika osoittaa, että arvostus ei rajoitu vain puheisiin vaan ylettyy myös palkkaukseen ja työolosuhteisiin.

Viime päivien aikana keskustelu on ymmärrettävistä syistä kohdistunut STM:n valmistelemaan potilasturvalakiin, vaikka se on vain seuraus juurisyystä joka on ratkaisematta: miten osapuolet saavat sopimuksen solmittua.

– Nyt onkin keskityttävä oleelliseen, eli löydettävä ratkaisu hoitoalan työriitaan! Nyt on aika palata neuvottelupöytään. Vetoamme valtakunnansovittelijaan, että hän tuo neuvottelupöytään sovintoesityksen, joka aidosti pyrkii kompromissiin ja tunnistaa osapuolten vaatimukset, demarikansanedustajat vaativat.

– On koko Suomen etu että saamme aikaan ratkaisun joka tyydyttää kaikkia osapuolia. Tunnistamme sen, ettei helppoja ratkaisuja ole, mutta hoitoalan haastava tilanne on ollut koko yhteiskunnan tiedossa jo useiden vuosien ajan, kansanedustaja Piritta Rantanen muistuttaa.

– Potilasturvallisuus määräytyy työtaisteluissa ensisijaisesti suojelutyöstä sopimisen kautta. Suojelutyön määrittäminen taas perustuu neuvotteluihin, joita käydään paikallisesti. Käsillä olevassa tilanteessa on löydettävä yhteiset keinot siihen, että työvoimapulasta kärsivällä alalla suojelutyön ja lakko-oikeuden yhdistäminen onnistuu. Ratkaisu on löydettävä paikallisesti ja tämä vaatii tiivistä yhteistyötä sopijaosapuolilta. Ei voi olla niin, että tämäkin asia sälytetään valtiovallan päätettäväksi, vain siksi ettei paikallinen keskustelu- ja neuvotteluyhteys toimi, kansanedustaja Paula Werning korostaa.

– Mikäli valtakunnansovittelija ei saa aikaiseksi sellaista sovintoesitystä että tilanne saadaan ratkeamaan, on hyvä pohtia tulisiko sovittelija vaihtaa tai nimetä sovittelulautakunta joka työtä tulisi jatkamaan, kansanedustaja Berg summaa.