Demarikansanedustajat: Ei uusia tapaus Trafeja – kokonaistaloudellisuus on hintakilpailua tärkeämpää

”Hankintalaki antaa mahdollisuuden kilpailuttaa laatua, ympäristökriteerejä ja sosiaalisia ulottuvuuksia”, luettelee kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen.

Nykyisellään kokonaistaloudellisuus jää kuitenkin edelleen kilpailutustilanteessa hintakilpailun varjoon. SDP:n työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan jäsenet jättivät tänään torstaina kirjallisen kysymyksen julkisten palveluiden kilpailuttamisesta. Ongelman ydin on kilpailuttajien heikko kyky hahmottaa ja kartoittaa riskejä ja kokonaistaloudellisuutta.

”Moni kilpailuttaja ei etukäteen osaa hahmottaa kilpailuttamiseen liittyviä riskejä. Kun tarjouspyyntö on tehty ja lähetetty, tilannetta on vaikea korjata”, täsmentää Katja Taimela.

Viimeisin hälyttävä esimerkki kilpailutuksesta on Liikenneturvallisuusvirasto Trafi. Kilpailutuksen seurauksena vaihde- ja neuvontapalveluja hoitaa jatkossa suomalainen yritys, joka teettää työn Espanjassa.

”Ratkaisu sotii monen suomalaisen oikeudentuntoa vastaan. On vaikea uskoa, että vaikkapa Ranskassa päädyttäisiin samaan lopputulemaan julkisen viraston toimesta”, toteaa kansanedustaja Kristiina Salonen.

Ryhmä haluaa hallitukselta keinoja suomalaisen kilpailuttamisosaamisen parantamiseen. Samalla se vaatii tietää millä toimilla parannetaan julkisten hankintojen kokonaistaloudellisuuden ja vaikutusten arviointia.

”Euroopan unionilla on yhteinen sisämarkkina-alue ja sen sisällä kilpailun on oltava reilua, mutta reilut markkinat eivät ole pelkät hintakilpailun markkinat”, kiteyttää kansanedustaja, työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan puheenjohtaja Tarja Filatov.