Demarien ympäristöpalkinto norppatutkija Tero Sipilälle

Sosialidemokraattien ympäristöpalkinto vuonna 2011 myönnettiin Metsähallituksen ylitarkastaja, norppatutkija ja suojelubiologi Tero Sipilälle. Palkinnon antoivat Sipilälle Vantaalla demarien vaalivaltiopäivillä SDP:n puheenjohtaja Jutta Urpilainen ja kansanedustaja, eduskunnan ympäristövaliokunnan puheenjohtaja Susanna Huovinen.

Huovisen mukaan demarit haluavat ympäristöpalkinnolla paitsi kiittää Sipilää pitkäaikaisesta ja laaja-alaisesta saimaannorpan suojelutyöstä myös vauhdittaa saimaannorpan suojelua. Samalla palkinto on tunnustus koko Metsähallituksen Luontopalveluiden ammattitaitoiselle osaamiselle suomalaisen luonnon parhaaksi.

– Sipilä on kehittänyt ja toteuttanut norppatutkimusta ja saimaannorpan suojelua jo pitkästi toistakymmentä vuotta. Sipilän elämäntyönä ovat olleet Saimaan uhanalaiset norpat. Hän on osallistunut aktiivisesti myös norpasta käytävään julkiseen keskusteluun eikä työstä ole aina kiitosta tullut – usein päinvastoin. Tavoitteena norppien suojelussa pitäisi ehdottomasti olla se, ettei yksikään kuutti kuole

Huovisen huomautti myös, että suomalainen ympäristöpolitiikka on tällä hetkellä tienhaarassa.

– Nykyhallituksen ratkaisut ovat paitsi heikentäneet ympäristöhallinnon asemaa Suomessa, myös vaarantaneet ympäristönsuojelun tasoa. Tätä mieltä ovat olleet myös kaikki suomalaiset ympäristöjärjestöt. Kyse on rahasta, mutta myös asenteesta. Siitä, miten ympäristöön ja luontoon suhtaudutaan.

– Demareilla on ympäristöpolitiikan vaikuttamistyössä pitkät perinteet. Nyt tarvitaan suunnanmuutos. Se ei ole vain suomalaisen luonnon vaan lopulta myös suomalaisen ihmisen etu. Ympäristöpolitiikka kaipaa sosialidemokraattisia suunnannäyttäjiä.