”Brexit heikentäisi EU:ta ja hyödyttäisi Venäjää”

Liisa Jaakonsaari

David Cameron käy tällä hetkellä neuvotteluita muiden EU-maiden kanssa uudesta erityissopimuksesta Britannian neljän vaatimuksen perusteella. Tavoitteena on saada neuvottelut päätökseen Eurooppa-neuvoston huippukokouksessa 18.-19.2. Äänestyspäivämäärä ei ole vielä tiedossa. Kansanäänestys saattaa olla jo kesäkuussa 2016, mutta kuitenkin viimeistään vuonna 2017.

– Brittien lähtö olisi EU:lle kova isku. Britannia on erittäin merkittävä EU-maa ja Euroopan yhtenäisyys, tulevaisuus ja globaali vaikutusvalta olisivat vaakalaudalla jos Britannia eroaa EU:sta, painottaa europarlamentaarikko Liisa Jaakonsaari (sd.).

David Cameron on neuvotteluissa vaatinut muun muassa Britannialle oikeutta rajoittaa Britanniassa asuvien EU-kansalaisten sosiaaliturvaa.
Kansanäänestysten lopputulosta on vaikea ennakoida. Kampanjointi on nyt alkanut ja mielipidemittausten perusteella jako on noin 50 % puolesta ja vastaan.

– Britannian EU-ero hyödyttäsi Venäjää. Heikompi EU ja vahvempi Venäjä on huono asetelma Suomen tulevaisuuden kannalta, toteaa Liisa Jaakonsaari.

– Jos Britannia eroaa EU:sta, pidän todennäköisenä, että jotkin muut EU-maat seuraisivat perässä. Asia saattaa nousta saman tien ajankohtaiseksi esimerkiksi Ranskassa ja Saksassa joissa järjestetään vaalit 2017.