Berg, Mäkynen & Strand: Batteriinvesteringen ett resultat av starkt samarbete

Riksdagsledamöterna Kim Berg, Matias Mäkynen och Joakim Strand gläder sig över brittiska Johnson Mattheys och Vasa stads intentionsavtal gällande grundandet av en batterimaterialfabrik i Vasa. Det långvariga starka samarbetet och aktiva näringslivspolitiken bär frukt.

– Regionala aktörer såsom Vasa stad, utbildningsinstitutioner, landskapsförbund och otaliga fina företag har genom åren visat hur man genom att arbeta tillsammans kan skapa en verksamhetsmiljö av världsklass. I samband med den nu aktuella jätteinvesteringen vill jag speciellt tacka projektets primus motor, vår stadsdirektör Tomas Häyry. Han har genom sin verksamhet starkt bidragit till att förnya näringspolitiken i Finland, säger Joakim Strand, riksdagsledamot och stadsfullmäktigeordförande i Vasa.

Finlands Malmförädling Ab har arbetat långsiktigt med att locka utländska investeringar till batterivärdekedjan i Finland. Detta arbete ger nu resultat.

– Det är fint att det finns intresse för Finland som verksamhetsmijö för batterikluster. Industriella investeringar ger hopp om att vi efter koronan kan se fram emot tillväxt kopplad till grön omställning. Det pågår en hård kamp om investeringar och i Europa vill många länder vara involverade i produktin av batterimaterial. Johnson Mattheys beslut att välja Finland och Vasa är en seger för oss alla, även för regeringen där Finlands Malmförädling Ab under arbetsminister Haatainens ledning konstant med stöd av näringsminister Lintilä arbetat för att locka nya investeringar, konstaterar Matias Mäkynen, riksdagsledamot och ordförande för Österbottens förbunds fullmäktige.

Batteribranschens investeringar stöder utvecklingen av Nordens största energiteknologikluster i Vasa. Det handlar om en ny bit som en del av ett brett nätverk. Ett utmärkt exempel på hur nya branscher kan uppstå i Finland.

– Det handlar uttryckligen om ett styrkebesked av samarbete och stark gemensam vilja. Även här finns i bakgrunden det långsiktiga forsknings- och utvecklingsarbetet i Finland samt de fördelar det ger för industriella aktörer. FoU, innovationer och produktion uppstår inom värdekedjan och bör därför vara möjligast nära sammanlänkade. Hela Finland vinner på den samverkan mellan företag och offentlig sektor som finns i Vasa, konstaterar riksdagsledamot Kim Berg.

– Batterimaterialinvesteringen är en betydande milstolpe för Vasaregionens utveckling. Liksom utvecklingen av centralsjukhuset, högskolorna, kvarkentrafiken, hamnen och vägnätetets nationella statushöjning är även detta en del av utvecklandet av verksamhetsmiljön i regionen. Samarebetet för att att åstadkomma nya milstolpar fortsätter, avslutar riksdagsledamöterna.