Backman: Yritysjohtajien veroadressi hakoteillä

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Jouni Backmanin mielestä yritysjohtajien veroadressi on hakoteillä. Veroasteen ja julkisen sektorin suuruus eivät ole syynä kilpailukyvyn heikkouteen.

Backman kysyy, mihin on kadonnut suomalaisten yritysjohtajien ja omistajien maltti ja kohtuus? Samalla kun palkansaajat tinkivät palkankorotuksistaan yritysten hyväksi, eivät yritysjohtajat ja yritysten omistajat näytä vieläkään lupaamaansa esimerkkiä. Johtajien palkkioita ja etuja ei kohtuullisteta, osinkoja jaetaan runsaskätisesti ja työntekijöiltä vaaditaan lisäuhrauksia. Näin ei voi jatkua, hän sanoo.

– Yritysjohtajat syyttelevät ongelmistaan vain muita. Nyt tarvittaisiin positiivista asennetta ja sen mukaisia toimia. Esimerkkiä voisi ottaa uusilta peliteollisuuden yrityksiltä. Jatkuvan valituksen asemesta ne toimivat aktiivisesti ja kasvuhakuisesti. Supercellin omistajien kaltainen uusi yrittäjäsukupolvi luo uskoa tulevaisuuteen. He ilmoittavat pitävänsä Suomea hyvänä toimintaympäristönä. He eivät myöskään valita liiallisesta verorasituksesta, vaan arvostavat sen vastineeksi saamaansa tukea julkiselta sektorilta.

– Japanilainen Supercellin enemmistön ostanut yritys kehuu Suomen yritysilmapiiriä ja verotustamme suunnitellen jopa yrityksensä pääkonttorin sijoittamista tänne. Mitä tekevät samanaikaisesti suomalaiset yritysjohtajat? Keräävät adressia, jossa valittavat kilpailukykynsä heikkouden johtuvan verotuksen ja julkisen sektorin suuruudesta.

– Yritysjohtajien allekirjoittama Keskuskauppakamarin veroadressi hämmästyttää. Erityisesti ajoitus on käsittämätön. Hallitushan antoi eduskunnalle juuri esityksen historiallisen suuresta yhteisöveron kevennyksestä. Eikö mikään riitä? Kiitoksen asemesta valitus verotuksen turmiollisuudesta jatkuu, Backman ihmettelee.

Laaja julkinen sektori ja sen myötä korkea veroaste eivät ole kilpailukyvyn este. Päinvastoin, lukuisissa vertailuissa maailman kilpailukykyisimmäksi maiksi on nimetty juuri korkeimman veroasteen maita, erityisesti Pohjoismaat.

– Julkisen sektorin syyttelyn asemesta yritysjohtajat voisivat keskittyä oman liiketoimintansa kehittämiseen. Valitettavasti huonon johtamisen seurauksena on hukattu paljon mahdollisuuksia. Tuotekehitys laiminlyömällä ja työntekijöiden saneeraukseen keskittymällä ei maailmanmarkkinoita valloiteta.

Backman puhui asiasta Pohjanmaan Sosialidemokraattien kokouksessa Kauhajoella 16.11.2013