Backman: Veroastekeskustelu hakoteillä

Carl Haglundin vaalimainos julistaa, että ”Maailman korkein veroaste ei ole hyvä kilpailuvaltti”. Miksi ei? Missä sarjassa Haglund haluaisi Suomen kilpailevan? kysyy sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Jouni Backman.

Vastaamista helpottanee seuraava listaus: Tanska,  Ruotsi, Norja, Belgia, Ranska, Itävalta, Saksa. Nämä ovat Suomen ohella maailman korkeimman veroasteen maita.

Vai olisiko parempi kilpailla samassa sarjassa kuin Libya, Tšad, Burma, Angola, Iran, Sudan, Afganistan, Jemen ja muut maailman alhaisimpien veroasteiden maat.

Uskon kaikkien suomalaisten haluavan Suomen kilpailevan jatkossakin ensimmäisessä eli  A-sarjassa.

Keskustelu kokonaisveroasteesta on monellakin tavalla hakoteillä. Mistä kokonaisveroaste kertoo? Pelkistetysti siitä, kuinka suuri osa taloudesta kulkee yhteisen kansanvaltaisen päätöksenteon kautta. Kansantalouden kilpailukyvystä tai tehokkuudesta se ei kerro, kuten em. maalistaus todistaa. Korkeimman veroasteen maat ovat itseasiassa usein myös kilpailukykyisimpiä.

Pohjoismaiseen hyvinvointimalliin kuuluu laaja julkinen palvelusektori ja sen myötä korkea veroaste. Alhaista veroastetta haluavien on syytä varautua maksamaan erikseen koulutuksesta, sosiaaliturvasta ja eläketurvasta. Käteen jäävä tulo olisi silloin alhaisesta veroasteesta huolimatta pienempi. Yhteiskunta olisi myös paljon epätasa-arvoisempi.

Valaiseva esimerkki keskustelun onttoudesta on ”taikatemppu” jolla julkiset menot pienenevät ja veroaste alenee. Näin tapahtuu jos esim. lapsilisät ja yritystuet muutettaisiin verovähennyksiksi. Ekonomistit olisivat tyytyväisiä, vaikka todellisuudessa mikään ei oikeastaan muuttuisi.

Suomen veroastetta nostaa nyt hidas talouskehitys. Oikea keino veroasteen alenemiseen on panostaminen kasvuun ja työllisyyteen. Ei hyvätuloisten ja varakkaiden verokevennykset.