Backman varoittaa katteettomista odotuksista

Sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Jouni Backman varoittaa katteettomista odotuksista hallituksen puolivälitarkastelulta. Erityisesti piristysruiskeeksi mainostetut veronalennustoiveet voivat kääntyä itseään vastaan. Mitoitukseltaan täysin epärealistisena ne herättävät turhia odotuksia ja pettymyksen tunne voi päinvastoin lamauttaa talouden toimeliaisuutta.

Backman on ihmeissään myös ilmapiirimuutoksesta. ”Vielä jokin aika sitten kannettiin huolta hallituksen halusta ja kyvystä valtiontalouden tasapainottamiseen. Nyt heiluri näyttää heilahtaneen toiseen reunaan. Esityksiä menojen lisäämisestä ja mittavista verokevennyksistä satelee ilman huolta velkaantumisesta” toteaa Backman.

”Sosialidemokraattien linja on ollut kestävä. Jouduimme varoittelemaan liian suurista menoleikkausvaateista ja nyt joudumme näköjään varoittelemaan liiallisesta riskinotosta. Koko ajan olemme painottaneet kasvua ja työllisyyttä tukevia toimenpiteitä samalla kun pidetään huolta talouden tasapainosta. Kaikkien toimenpiteiden osalta olemme edellyttäneet oikeudenmukaisuutta” muistuttaa Backman.

”Työnantajajärjestö EK:n perinteinen huoli talouden vakaudesta on vaihtunut neuvotteluhaluttomuuteen ja kohtuuttomiin vaatimuksiin kaikilta muilta osapuolilta. Esitys verokilpailun avaavan yhteisöveroalen rahoittamiseksi kertaluonteisilla myyntituloilla kuvaa uutta vastuutonta linjaa. Yhteisövero ei ollut keskeinen tekijä edes 90-luvulla talouden käänteelle, eikä se ole sitä nytkään” toteaa Backman.