Backman: Vanhanen katuu rikkaita suosinutta verolinjaansa

SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja Jouni Backman pitää Matti Vanhasen veropuheita pääministerin katumusharjoituksena. Backman ei pidä katumusta uskottavana.

– Kun vaalit lähestyvät, Keskustan katumusviikot alkavat. Se ei kuitenkaan muuta tosiasiaa, että Vanhasen ja Kataisen porvarihallitus on keventänyt verotusta rikkaita suosivalla tavalla. Tämän linjan hyväksyttävyys punnitaan seuraavissa vaaleissa, Backman sanoo.

– Vanhasen rippituoli ei ole uskottava, koska Vanhasen rippituolissa kummallakin puolella on sama henkilö. Vanhasen katumus ei ole uskottava senkään vuoksi, että hänen oman hallituksensa ensi vuoden budjettiesityksessä ei ole mitään merkkejä tästä linjasta.

– Oikeudenmukainen verotus on kannatettavaa, mutta kummallista on se, että pääministerin mielestä verotus olisi oikeudenmukaista vain viiden vuoden määräajan. Sotakorvausten jälkeen voitaisiin palata epäoikeudenmukaiseen verotukseen. Tämä poukkoilu ei SDP:lle käy.

– Kuten puheenjohtaja Jutta Urpilainen on todennut, nyt tarvitaan oikeudenmukainen verouudistus, jossa kiristetään suurten pääomatulojen ja suurten ansiotulojen verotusta. Veroja tulee maksaa maksukyvyn mukaan, jotta oikeudenmukaisuus toteutuu pysyvästi.

Lue myös kansanedustaja Jouko Skinnarin (sd) mietteitä Vanhasen veropuheista