Backman: Työllisyys ja oikeudenmukainen verotus eivät vastakkaisia

Pääministeri, Kokoomuksen puheenjohtaja Jyrki Katainen kysyy, onko tärkeämpää korkea veroprosentti vai korkeat verotulot. Kysymyksessä on väärä vastakkainasettelu, sillä riittävän suuret verotulot edellyttävät myös riittävän korkeita veroprosentteja.

Edellisellä vaalikaudella porvarihallitus kevensi hyvätuloisten verotusta sillä seurauksella, että verotulomenetystenkin vuoksi valtio velkaantui. Velkaantumisen pysäyttäminen edellyttää nyt kasvu – ja työllisyyspanostusten ja tasapainotustoimien lisäksi myös vahvaa verotulopohjaa ja riittäviä veroasteita.

Oikeudenmukaisuus tarkoittaa korkeampia veroprosentteja niille, joilla on maksukykyä. Oikeudenmukaisuus tarkoittaa myös riittävän korkeaa kokonaisveroastetta hyvinvointipalvelujen rahoittamiseksi. Oikeudenmukaisuutta ei ole tasaverojen lisääminen.

Pohjoismainen hyvinvointimalli, joka tarkoittaa korkeampaa veroastetta, ei ole työllisyydenkään osalta alhaisemman veroasteen maita huonompi. Korkea verotus, ei ainakaan varakkaimpien ja hyvätuloisimpien osalta, ole vastakohta tai este maksimaaliselle työllisyydelle.

On hyvä, että hallituskumppani Kokoomuskin puhuu nyt sosialidemokraattien tavoin työstä ja oikeudenmukaisuudesta. Kysymysten asemesta nyt odotetaan vastauksia, miten pidetään huoli verotuksen oikeudenmukaisuudesta ja työllisyyden vahvistamisesta. Sosialidemokraatit eivät usko näiden tavoitteiden keinotekoiseen vastakkainasetteluun.