Backman: Suurosingot verolle

SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja Jouni Backman vaatii verotuksen ulottamista listaamattomien yhtiöiden osinkoihin.
– Oikeudenmukaisuus edellyttäisi kaikkien tulojen olevan verotuksessa samalla viivalla. Nyt näin ei ole.

– Listaamattomista yhtiöistä voidaan nostaa vuosittain henkilöä kohden jopa 90 000
euroa osinkoja ilman, että niistä maksetaan lainkaan veroa. Näiden henkilöiden veroprosentti voi siis olla nolla. Tällainen verottomuus ei ole perusteltua. Täysimääräisesti tästä verovapaudesta hyötyy vain muutama tuhat kaikkein varakkainta kyseenomaisesta yhtiöistä osinkoja saavaa, mutta verotulomenetykset ovat kaikkiaan satoja miljoonia euroja.

Backman huomauttaa, että yritysten vakavaraisuutta on tuettava myös verotuksen keinoin, mutta se ei edellytä osinkojen verottomuutta.
– Listaamattomista yhtiöistä pääomatulona saatavasta ns. normaalituotosta on perusteltua periä muiden pääomatulojen tapaan kohtuullinen vero. Sosialidemokraatit ovat valmiit antamaan yrityksessä työskentelevälle, perheensä kanssa yrityksen enemmistön omistavalle yrittäjälle erillisen huojennuksen muutoin kattavasta uudesta osinkoveromallista.

– Kokoomus ja keskusta haluaisivat säilyttää jatkossakin varakkaimpien listaamattomien yritysten osinkojen verottomuuden nykyisellään. Tämä ei ole yllättävää, sillä ne tukevat muutoinkin hyvätuloisimpia.

– Yllättävää on kuitenkin se, että myös perussuomalaiset haluavat säilyttää mahdollisuuden verovapaisiin osinkoihin. Yllättävää tämä on siksi, että perussuomalaiset olisivat kyllä kiristämässä vähävaraisempien yrittäjien ansiotuloverotusta, joka on yrittäjien pääasiallinen vero, mutta säilyttämässä varakkaimpien yrittäjien verottomat osinkotulot.