Backman: Suunta on muuttunut

Sosialidemokraattien paluu hallitukseen on merkinnyt politiikan suunnanmuutosta. Sama suunnanmuutos on mahdollista myös kuntavaaleissa, aloitti Jouni Backman puheensa Sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän työvaliokunnan kokouksessa Raaseporissa.

Sosialidemokraattisia tavoitteita ovat olleet nuorten yhteiskuntatakuu, työurien jatkaminen kestävämmällä tavalla niiden alku- ja keskivaiheessa, kuntapalveluiden arvostuksen palautus, oikeudenmukaisuuden palauttaminen verotukseen ja kohtuuden palauttaminen yritysten johdon palkitsemiseen.

– Ero edellisen hallituksen ja nykyisen hallituksen välillä on merkittävä. Ei vain euromaiden tukipolitiikassa, vaan paljon laajemminkin. Porvarihallituksen ideologinen ristiretki sopimusyhteiskuntaa ja tasa-arvoista työhön ja oikeudenmukaisuuteen perustuvaa hyvinvointiyhteiskuntaa on nyt pysäytetty, painotti Backman.

Backman nosti puheessaan esiin käynnissä olevan rakennemuutoksen, joka näkyy monien toimialojen mittavina yritysjärjestelyinä ja toimipaikka- ja työpaikkamuutoksina. Nämä muutokset merkitsevät suuria vaikeuksia monille paikkakunnille ja seuduille. Eniten niistä joutuvat kärsimään kuitenkin työntekijät ja heidän perheensä.

Hallitus on toiminut nopeasti ja määrätietoisesti rakennemuutospaikkakuntien ja työpaikkansa menettäneiden ihmisten hädässä. Näitä toimenpiteitä on jatkettava ja lisättävä.

– Ensisijainen vastuu rakennemuutoksen jälkitoimista on yrityksillä. Niiden on tunnettava ja kannettava vastuunsa työntekijöistään myös siirtäessään toimintoja muualle tai lopettaessaan toimintoja kokonaan. Yhteistyössä valtion ja kuntien viranomaisten kanssa yritysten on oltava luomassa uusia työpaikkoja ja erilaisia kouluttautumis- ym. mahdollisuuksia työntekijöilleen, vaati Backman puheessaan.