Backman: Sote-ratkaisu huomioi kuntien tahtotilan

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja ja sote-koordinaatiotyöryhmän varapuheenjohtaja Jouni Backman painottaa, että laajan konsensuksen löytyminen kansallisesti tärkeissä sosiaali- ja terveyspalveluihin liittyvissä kysymyksissä vie uudistusta eteenpäin.

– Meille SDP:ssä on ollut tärkeää kuulla kuntia, ei sanella. Koska sote-uudistus on yli vaalikausien yltävä projekti, myös opposition äänen kuuleminen on tärkeää. Tämän vuoksi on arvokasta, että Kuntaliitossa löydettiin yksimielinen linjaus. Tämä linjaus on hyvin lähellä koordinaatioryhmän nyt muodostaman sote-ratkaisun kanssa.

Backman arvioi tuoreeltaan, että työryhmän kanta otetaan myönteisesti vastaan kuntakentällä.

– Tämä vastaa kuntien tahtoa. Tässä ei ole uutta pakkoa. Linjaus tukeutuu luonnollisiin työssäkäynti- ja asiointialueisiin, eli uusissa alueratkaisuissa voidaan mennä myös nykyisten maakunta- ja sairaanhoitopiirirajojen yli.

– Alueet määrittelevät itse oman tahtotilansa, mutta valtioneuvoston asetuksella alueet säätämällä varmistetaan, että kaikki kunnat ja kuntalaiset ovat mukana tarpeeksi vahvassa sote-alueessa. Heikoimpia ei voi jättää yksin.

Ratkaisu on monien toiveiden ja näkökulmien osalta kompromissi, mutta hyvä sellainen.

– Tässä on sovitettu keskenään ristiriitaisia tavoitteita yhteen onnistuneesti. Lopputulos on looginen ja toimiva kokonaisuus. Sillä pystytään turvaamaan niin toimivat palvelut kuin niitä koskeva kansanvaltainen päätöksentekokin.

– Nyt on kuntien vuoro tehdä uusia kuntakokonaisuuksia sote-linjaukset tietäen. Myös sote-lainsäädännön yksityiskohtainen valmistelu voi jatkua perupalveluministeri Maria Guzenina-Richardsonin (sd.) johdolla.