Backman: Sopu kaatui yksityistämiseen?

– Hallituksen sote-ministeriryhmä ei valitettavasti löytänyt tänään yksimielisyyttä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistuksessa. On pakko kysyä, onko syynä poliittinen taktikointi vai esityksen sisältö.

Sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Jouni Backmanin mukaan esityksessä otettiin voimakkaasti kantaa yksityistämiskehitystä vastaan. Hän epäilee, että siihen myös sopu kaatui.

– Kuntapolitiikassa puolueiden välillä on näköjään edelleen merkittäviä eroja. Sosialidemokraatit eivät hyväksy kuntauudistuksen käyttämistä keppihevosena yksityistämisen lisäämiseen. Uudistuksen on päinvastoin tuettava ja vahvistettava kuntien omaa palvelutuotantoa, kuten hallitusohjelmassakin on linjattu. Jos joku tätä vastustaa, olisi se syytä kertoa avoimesti äänestäjille.

Backmanin mielestä nyt olisi korkea aika ryhtyä puhumaan asioista avoimesti niiden oikeilla nimillä eikä keskittyä kinaamaan hämäävästi aikatauluista ja menettelytavoista.

– Sisällöistä voidaan olla ja näköjään taidetaan ollakin osittain eri linjoilla. Ratkaisuja on kuitenkin löydettävä ja mentävä eteenpäin.