Backman: Soinin kallis bluffi vaikenee vakuustilin 924 miljoonasta eurosta

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Jouni Backman kummastelee perussuomalaisten puheenjohtajan Timo Soinin tempausta.

– Soinin kirje on kallis noin 50 000 euron bluffi, joka on tarkoituksellista harhaanjohtamista. Se sisältää neljä isoa sumutusta, jotka on tärkeää tuoda päivän valoon. Kansanvalta ei voi perustua totuuden vastaiseen mustamaalaukseen.

– Ensimmäinen sumutus liittyy avoimuuteen. Hallitus ja valtiovarainministeriö ovat koko ajan pitäneet eduskunnan ja muut suomalaiset tietoisina vakuusjärjestelyn sisällöstä. Se, että pankkien liikesalaisuuksien vuoksi sopimus ei ole kokonaan julkinen, oli myös KHO:n linjaus.

– Toinen sumutus liittyy vakuuksien muotoon. Hän antaa ymmärtää, että reaalivakuus, esimerkiksi asuntopantti, olisi ainoa oikea vakuus. Vakuudella voi olla erilaisia juridisia muotoja: saamisen turvana voi olla reaalivakuus, henkilötakaus tai – kuten tässä tapauksessa – johdannaissopimus. Kreikka on hankkinut saamisemme takaajiksi kreikkalaiset pankit. Tämäkin on kerrottu julkisuuteen jo lokakuussa 2011.

– Kolmas sumutus liittyy siihen, että vakuudet eivät turvaisi Suomea, jos ”Kreikka ei selviä veloistaan”. Väite on väärä. Suomi voisi menettää vakuudet vain siinä tapauksessa, että Suomen eduskunta päättäisi niistä luopua.

– Neljäs ja suurin sumutus on se, kun Soini ei mainitse Suomen hallussa olevaa vakuutta. Aivan kuten moneen otteeseen on kerrottu, vakuustilille on jo toimitettu 924 miljoonaa euroa Suomelle. Se on tosiasia, jonka kertominen ei maksa mitään. On surullista, että Soini mustamaalaa toimia, joilla turvataan suomalaisten veronmaksajien asemaa.