Backman: Presidenttietsinnässä nousee esiin kolme eri profiilia

Backman: Presidenttietsinnässä nousee esiin kolme eri profiilia

SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja Jouni Backman julkisti keskiviikkona puolueen kesäkiertueella tehtävän presidenttikyselyn ensimmäisiä tuloksia. Kiertue käynnistyi lauantaina.

Kyselyn vastausten mukaan nykyisen tasavallan presidentin Tarja Halosen laajan suosion syynä nähdään kansan edustaminen. Tärkeimmiksi syiksi arvioitiin ihmisten perusoikeuksien puolustamista, kansalle tärkeän hyvinvointivaltion arvojen edistämistä ja kansakunnan etujen ajamista ulkopolitiikassa.

Kyselyssä haetaan myös sopivaa henkilöä Mauno Koiviston, Martti Ahtisaaren ja Tarja Halosen työn jatkajaksi tasavallan presidenttinä. Kansalta kysytään, kuka olisi sopiva henkilö edustamaan kansaa ja toimimaan SDP:n presidenttiehdokkaana. Backmanin mukaan tässä vaiheessa eniten tukea saaneissa ehdotuksissa SDP:n presidenttiehdokkaaksi on nähtävissä kolme eri profiilia.

– Ensimmäinen on kansakuntaa kokoavat arvojohtajat. Tähän haloslaiseen profiiliin voi lukea vastikään yksimielisesti jatkokaudelle valitun puoluejohtaja Jutta Urpilaisen sekä kirkonmiehen ja puolueen varapuheenjohtajan Ilkka Kantolan. Toisen ryhmän muodostavat kansakuntaa uudistavat muutosjohtajat. Näihin ahtisaarelaisiin voi lukea kirjailijan ja entisen europarlamentaarikon Lasse Lehtisen sekä puoluesihteerin ja entisen yritysjohtajan Mikael Jungnerin. Kolmantena profiilina voi nähdä kansakunnan etuja puolustavat talousmiehet. Näitä koivistolaisia ovat eduskuntaryhmän puheenjohtaja ja entinen valtiovarainministeri Eero Heinäluoma ja valtiovarainministeriön valtiosihteeri Raimo Sailas, Backman kuvaili ensimmäisiä tuloksia.

– Myös Paavo Lipposen ja Erkki Tuomiojan nimet tulivat kyselyssä esille, mutta he ovat julkisuudessa erikseen useaan otteeseen kieltäytyneet presidenttiehdokkuudesta.

Kyselyä jatketaan kiertueella Suomen kesätapahtumissa ja sen tulokset julkistetaan SDP:n eduskuntaryhmän kesäkokouksessa.

– Kyselyssä nousee vielä varmasti esiin monia muita, jopa yllättäviäkin nimiä. Presidenttiehdokkaiden suosiomittausten kärkeen on noustu aiemminkin vasta myöhäisemmässä vaiheessa. Näin tapahtui myös niin Tarja Halosen kuin Martti Ahtisaarenkin osalta. Esim. Ahtisaarta esitti presidenttiehdokkaaksi ensimmäisenä julkisesti Hesarin yleisönosaston kirjoituksessaan Kerimäen kirkkoherra. Kansaa edustavan presidentin etsintä on nyt alkanut toden teolla, Backman toteaa.