Backman: Perussuomalaisten erovaatimukset tuulesta temmattuja

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Jouni Backman tyrmää perussuomalaisten ryhmäjohdon täysin perusteettomat ja asiattomat vaatimukset valtiovarainministeri Jutta Urpilaisen eroamisesta.

– Perussuomalaiset ovat ehkä ymmärtäneet väärin, että Urpilaisen lausuntojen ja oikeuskanslerin mielipiteen välillä olisi jokin ristiriita, Backman sanoo.

Urpilainen sanoi kesäkuussa, että valtiovarainministeriö teki päätökset vakuusasiakirjojen julkisuudesta. Myös oikeuskansleri katsoi, että ”ei voida osoittaa, että ministeriö ei olisi itse tehnyt vakuusasiakirjojen julkisuuden arvioimista koskevaa ratkaisua.”

– Näissä lausunnoissa ei ole mitään ristiriitaa, Backman sanoo.

– Ei Suomella ollut alunperinkään tarvetta salailuun vakuuspäätöksissä, päinvastoin. Olimme ylpeitä saavutuksestamme. Pidän silti hyvänä, että valtiovarainministeriö on sanonut ottavansa prosessista moitteet vastaan ja ottavansa opiksi, Backman sanoo.