Backman: Nollatoleranssi vihapuheille ja rasismille

Jouni Backmanin puhereferaatti
eduskuntaryhmän kesäkokouksessa Porissa

Mustana perjantaina 22.7. yhteiskunnallisesti aktiiviset demokraattiseen vaikuttamiseen uskovat Norjan työväenpuolueen nuoret joutuivat häikäilemättömän murhaajan uhreiksi. Teko ammensi voimansa ajattelutavasta ja keskustelusta, joka on vieras ja pelottava kaikille avoimeen, demokraattiseen ja suvaitsevaan yhteiskuntaan tottuneille ja sitoutuneille.

– Isku kohdistui jälleen, kuten lähihistoriankin aikana myös muissa pohjoismaissa, sosialidemokraatteihin. Ei vain aatteeseemme, vaan myös sen nuoriin edustajiin. Tämänkin vuoksi meidän vastuullamme on jatkaa ja ylläpitää keskustelua vastaavien ilmiöiden syistä ja seurauksista, vaati Sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Jouni Backman ryhmän kesäkokouksessa Porissa.

– Suomessakin on huolestuttavasti lisääntynyt ahdasmielisyys ja suvaitsemattomuus, valitettavasti myös suoranainen rasismi ja äärioikeistolaisuus. Suuren, kenties liian hiljaisen enemmistön velvollisuutena on puuttua näkyvästi ja määrätietoisesti pienen vähemmistön vihapuheisiin ja kaikkeen sellaiseen toimintaan, joka ruokkii esimerkiksi muukalaisvihaa. Vain tällaisella nollatoleranssilla voimme katkaista huolestuttavan kehityksen ennen sen leviämistä.

Talouden tasapainottaminen on aloitettava heti

Talouspolitiikan keskeisenä tavoitteena on oltava myönteisen talous- ja työllisyyskehityksen varmistaminen. Samanaikaisesti menosäästöjen ja veronkorostusten lisäksi on vahvistettava työllisyyttä sekä sosiaalista oikeudenmukaisuutta. Talouskehitystä vakauttavan työmarkkinaratkaisun tarve on juuri nyt suuri.

Valtiovarainministeriön talousarvioehdotuksen peruslinja on oikea ja hallitusohjelman mukainen. Sopeutustoimenpiteiden aloittaminen etupainotteisesti heti ensi vuoden alusta on perusteltua. Samalla on syytä pidättäytyä kaikista sellaisista lisätoimenpiteistä, jotka heikentäisivät muutoinkin epävakaata taloustilannetta. Myös tarvittavien rakenteellisten toimien valmistelu on aloitettava heti.

Talouskasvun edellytyksiä tulee vahvistaa tukemalla rakentamista, perusteollisuutta ja uusia kasvualoja. Toimivat liikenneväylät, myös tietoliikenteen osalta, ovat kasvun ja työllisyyden kannalta keskeisiä.

Köyhyyden, eriarvoisuuden ja syrjäytymisen vähentäminen on aloitettava välittömästi pienituloisten taloudellista asemaa vahvistamalla. Nuorisotyöttömyyden nollatoleranssi oli sosialidemokraattien yksi tärkeimmistä hallitusohjelmatavoitteista.

– Valtiovarainministeriön budjettiesitys edistää verotuksen oikeudenmukaisuutta sosialidemokraattien vaalitavoitteiden mukaisesti, koska veronmaksukyky otetaan nykyistä paremmin huomioon, tähdensi Backman puheessaan eduskuntaryhmän kokouksessa.

Kuntien talouden kannalta keskeisintä on yleinen talous- ja työllisyyskehitys ja sen myötä kehittyvät verotulot. Valtionosuuksien merkitys on vähäisempi ja nekin tulevat leikkauksista huolimatta kokonaisuutena lisääntymään tästä vuodesta.

EU on sisäpolitiikkaa

SDP:n linja euroalueen kriisin hoitamisessa on ollut sama ja johdonmukainen jo ensimmäisestä Kreikan tukipaketista. Nyt sama linja on myös hallitusohjelmassa ja eduskunnan enemmistöllä Suomen linja.

Hallitusohjelman kirjaus ”…harkitsemaan tätä vain sillä ehdolla, että Suomi saa takausosuudelleen vakuudet kyseiseltä maalta” on edelleen kestävä. Hallituksen ja sen ministereiden tulee sitä noudattaa ja edistää.

Muiden maiden iltalypsy tai kantojen muuttaminen ei ole Suomen hallituksen syy eikä meidän vastuullamme. Suomen kanta on ollut riittävän hyvin ja ajoissa muiden tiedossa.

Yhteisvastuusta puhuttaessa on muistutettava hallitusohjelmaankin kirjatusta periaatteesta ”Jokaisen valtion tule vastata omasta julkisesta taloudestaan ja omista veloistaan”. Tästä muistuttavia ja tämän mukaisesti toimivia ei pidä leimata häiriköiksi, sanoi Backman puheensa lopuksi.