Backman: Nokian osallistuttava aktiivisesti työttömiksi jäävien tukitoimiin

Uutiset Nokia Oyj:n tehtaiden sulkemisesta ja työpaikkojen häviämisestä ovat karua kuultavaa. Salosta 1990-luvulla alkanut Nokian nousu on muuttunut työpaikkojen alasajoksi ja tehtaiden sulkemiseksi. Työttömyys ja sen uhka on tämän myötä nyt aivan liian monen perheen todellisuutta.

– Myötätuntoni on nyt niiden ihmisten ja perheiden puolella, jotka joutuvat murehtimaan tulevaisuudestaan. Nyt tarvitaan nopeata reagointia työttömäksi jäävien ihmisten auttamiseksi. Nokialla on vastuullisena työnantajana oltava tässä keskeinen rooli.

– Työministeri Lauri Ihalainen on aiemmin hoitanut omalta osaltaan vastaavat ikävät tilanteet äkillisen rakennemuutoksen toimintamallin avulla hyvin. Samaa määrätietoisuutta ja ripeyttä tarvitaan myös nyt, toteaa Sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Jouni Backman.

Salo on ollut äkillisen rakennemuutoksen alue jo jonkin aikaa. Nyt on syytä selvittää tarvittavat toimenpiteet myös Oulun osalta.

Salolaiset ovat itse toimineet aktiivisesti ja tarttuneet mahdollisuuksiin jo aiemmin. Työ- ja elinkeinoministeriö on omalta osaltaan pyrkinyt tätä aktiivisuutta tukemaan. Ministeriö on jättänyt Salon tehtaiden osalta jo aiemmin 10 miljoonan euron hakemuksen Euroopan Unionin globaalirahastoon. Tällä rahalla tuetaan alueita, jotka joutuvat äkilliseen muutoksen globaaleilla markkinoilla tapahtuvien muutoksien vuoksi.