Backman: Muutosvaaleissa työllisyys etusijalle EU:ssa ja Suomessa

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Jouni Backmanin mukaan Euroopan parlamentin vaaleissa ratkaistaan EU:n kasvu- ja työllisyyspolitiikan linja. Oikeistoenemmistön politiikka, niin Euroopan parlamentissa kuin jäsenmaissakin, on johtanut työttömyyden kasvuun. Kansalaisten perusturvallisuus ja luottamus on murenemassa huolestuttavasti. Nyt tarvitaan muutosta.

– Kilpailu Euroopan parlamentin suurimman poliittisen ryhmän asemasta on todella tasaväkinen oikeiston ja sosialidemokraattien välillä. Muutos politiikan suuntaan on nyt aidosti äänestäjien ratkaistavissa. Ennakkoäänestyksen alhainen äänestysaktiivisuus kertonee siitä, että äänestäjät eivät ole vielä valitettavasti havainneet tätä muutosmahdollisuutta. Nyt on aika herätä.

Backman toteea hallituksen päättäneen kehysriihessä SDP:n toiveiden mukaisesti 600 miljoonan euron kasvu- ja työllisyyspaketista. Se oli hyvä alku, mutta ei vielä riittävä. Huolestuttava työllisyystilanne edellyttää hallitukselta lisäpäätöksiä. Kaikkien loppuvaalikauden toimenpiteiden tulee tukea kasvua ja työllisyyttä. Myös kuntien on toimittava samoin.

– On hyvä, että myös hallituskumppaneiden keskuudessa, viimeksi tänään ministeri Paula Risikon toimesta, on herännyt valmiutta tehdä tulevissa minihallitusohjelmaneuvotteluissa uustarkastelua. Toivottavasti tämä valmius leviää vielä laajemmallekin. Lisätoimia työn ja oikeudenmukaisuuden puolesta on varmasti löydettävissä ilman, että ne vaarantaisivat vakaan ja uskottavan velkaantumiskierteen pysäyttävän talouspolitiikan.