Backman: Missä viipyy Keskustan vaihtoehto?

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Jouni Backman odottaa Keskustalta avauksia sen omista rakennetoimien vaihtoehdosta. Keskustan olisi hänen mukaansa syytä saada pikaisesti valmiiksi omat rakennepoliittisten näkemyksensä, jotta keskustelu siirtyisi uskottavalle pohjalle.

– Vaikka hallituksen rakenneuudistuspaketti on kattava ja linjakas kokonaisuus, on Keskusta keskittynyt kritisoimaan vain yhtä yksityiskohtaa kotihoidon tukikuukausijaon ympärillä. Oma vaihtoehtoinen kokonaisesitys puuttuu. Eilen Keskusta julkaisi oman mallinsa sote-rahoituksesta. Siinä oli mukana myös hyviä näkökulmia, kuten hallituksen jo selvitystyön alle ottama monikanavarahoituksen purkaminen. Yksittäiset avaukset eivät kuitenkaan riitä uskottavan keskustelun pohjaksi.

– SDP:n lähtökohtana on turvata suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tulevaisuus. Kestävyysvajeena tunnettu reikä julkisen talouden tulojen ja menojen välillä on kurottava umpeen. Lisäbudjetin täsmätoimilla elvytetään. Ensi vuoden budjettipäätöksillä tuetaan suomalaista työtä, yrittäjyyttä ja teollisuutta. Rakenneuudistuksilla turvataan suomalaisten oikeus hyviin palveluihin ja hyvään työelämään myös tulevilla vuosikymmenillä.

Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä on luvannut Keskustan esittelevän vaihtoehtoaan marraskuun loppuun mennessä. Siis siinä vaiheessa, kun hallituksen odotetaan jo tehneen suurimman osan linjanvedosta. Backmanin mukaan Keskusta viivyttelee nyt taktisesti ja kieltäytyy käymästä reilua keskustelua vaihtoehdoista.

– Tässä alkaa jo epäillä, että Keskustan mielessä kummittelee yhä ikävä muisto sen aiemmista epäonnistuneista avauksista, kuten työreformista ja Rukan lumien eläkeleikkurista. Muutoin on vaikeaa ymmärtää nykykeskustan passiivisuutta.