Backman: Missä viipyvät hallituksen toimet verokertymän vahvistamiseksi?

Hallituksen sisältä on kuultu useita puheenvuoroja pääomaveron kiristämiseksi. Viimeksi tänään ministeri Mauri Pekkarinen Keskisuomalaisen haastattelussa vaati suurten osinkotulojen verotuksen kiristämistä.

– Kaikki hallituspuolueet ovat ilmoittaneet tukevansa pääomatuloveroprosentin korotusta. Mutta missä viipyy esitys, SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja Jouni Backman kysyy.

– Puuttuuko todellinen halu vai kyky. Hallituksella on kaikki valta tehdä esitys ja hoitaa asia kuntoon vielä ennen vaaleja. Hallitus on lykännyt viimeisen vuoden aikana kaikki tärkeimmät päätökset tulevalle hallitukselle.

– SDP on tarjonnut koko vaalikauden ajan hallituksen politiikalle uskottavan vaihtoehdon. Vaihtoehtomme on osannut jälkikäteenkin arvioiden koko ajan hallitusta paremmin ennakoida kehityksen ja sen vaatimat toimenpiteet. SDP ei tule pyrkimään valtaan esittämällä katteettomia lupauksia. Lupaamme kuitenkin käyttää kansan mahdollisesti antamaa valtaa aktiivisesti ja koko vaalikauden ajan, alusta loppuun, toisin kuin nykyhallitus. Olemme omalta osaltamme palauttamassa politiikan uskottavuutta teoilla, ei puheilla. SDP korottaisi pääomatuloveroa välittömästi.

Jouni Backman puhui Kymen sosialidemokraattisen piirin piirikokouksessa Kouvolassa 6.11.2010