Backman: Missä on kokoomuksen oikeudenmukaisuus: leikataan köyhiltä, ei oteta rikkailta

Kokoomuksen puheenjohtaja Alexander Stubbin toteamus, että nyt ei ole varaa veronkorotuksiin, on hämmentävä, mutta paljastava. Kokoomuksen mielestä on kyllä varaa hyvätuloisimpien suuriin verokevennyksiin. Millä rahalla? Otetaanko ne eurot lisäleikkauksina köyhiltä?

Puoleiden erot alkavat selkiytyä vaalien lähestyessä. Hyvä niin. Toisin kuin Keskusta ja Kokoomus, SDP tasapainottaisi taloutta leikkausten lisäksi vahvistamalla myös tulopuolta. Pelkkä leikkauslinja jättäisi hyvätuloisimmat ja varakkaimmat pois taloustalkoista. Heidän osallistumisensa voidaan varmistaa vain maksukyvyn huomioivalla verotuksella.

Kansainvälinen vertailu kertoo, että monet korkeimman verotuksen maat ovat myös menestyneimpien ja  kilpailukykyisimpien joukossa. Pohjoismaiseen hyvinvointimalliin kuuluu vahva julkinen sektori ja sen myötä korkeampi verotus. Haluaako Kokoomus  luopua tästä hyvinvointimallista?