Backman: Mikä on julkisten palveluiden tulevaisuus?

SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja Jouni Backman on huolissaan julkisten palveluiden tulevaisuudesta. Backmanin mukaan nyt vallalla näyttää olevan jokin on outo käsitys, että yhteiset julkiset palvelut eivät enää olisikaan kansalaisten päätettävissä.

– Liian helposti hyväksytään näkemys, että yhteisen julkisen hyvän tulee väistyä kilpailun ja markkinaehtoisuuden tieltä. Sosialidemokraattien on noustava vahvemmin puolustamaan kansalaisten oikeutta säilyttää vahvat julkiset palvelut esim. sosiaali- ja terveystoimessa, koulutuksessa, rahapelitoiminnassa, joukkoliikenteessä, teletoiminnassa ja päihteiden kaupassa.

Backman ennustaa, että yleisradiotoiminnan julkisen palvelun rajoittamista koskeva keskustelu ja vaatimukset siirtyvät Suomessakin monille muille toimialoille. Hän kysyykin, millä tavalla julkinen palvelu tiedonvälityksessä olisi sen enempää ”markkinahäirikkö” kuin julkiset palvelut sosiaali- ja terveystoimessa tai sivistystoimessakaan?

Lue myös: