Backman lisäbudjetista: Kokoaan suurempi kasvupaketti

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Jouni Backman pitää hallituksen lisätalousarvioesityksen 600 miljoonan euron panostuksia  kasvuun ja työllisyyteen merkittävinä.

– Hallituksen esitys on SDP:n linjan mukainen. Suomi nousee vain tukemalla kasvua ja työllisyyttä. Puheenjohtaja Rinne toivoi mittavaa kasvupakettia ja ministeri Urpilaisen neuvottelema lisäbudjetti on sille hyvä pohja. Tästä on hyvä jatkaa.

Kasvu- ja työllisyyspaketilla on arvioiden mukaan miljardiluokan kerrannaisvaikutukset Suomen talouteen. Backman korostaa mittaluokan lisäksi paketin laaja-alaisuutta. Se etsii uutta kasvun ja työn potentiaalia sekä tukee vanhoja, hyviksi havaittuja elementtejä.

– Osa toimenpiteistä vaikuttaa vasta pidemmällä aikavälillä, mutta nyt on tärkeää täsmäelvytyksen lisäksi luoda pohjaa kestävälle kasvulle, toteaa Backman.

– Elinkeinopolitiikkaa edistävien yhteisöjen avustuksia lisätään 29 miljoonalla eurolla ja yritysten kansainvälistymistä tuetaan yhteensä 30 miljoonalla eurolla. Kansainvälisille markkinoille pääsyn lisäksi on tärkeää tunnistaa ja tukea sellaisia yrityksiä, joissa piilee kasvun ja työn siemen. Siksi Suomen Teollisuussijoitus Oy:tä pääomitetaan 50 miljoonalla eurolla. Näin tuetaan sellaisia suomalaisia teollisia yhtiöitä, joiden uskotaan kasvavan tulevaisuuden työllistäjiksi ja menestyjiksi.

Lisätalousarvio tukee lukuisia alueellisia tieverkon korjaus- ja rakennuskohteita sekä peruskunnossapitoa. Rahaa saadaan myös kipeästi kaivattujen vuokra-asuntojen rakentamisen. Vuosille 2014 – 2015 käyttöön otettava takauslainaan liittyvä määräaikainen käynnistysavustus tukee vuosittain noin 500 asunnon rakentamista pääkaupunkiseudulle. Näiden lisäksi innovaatiokehitys, korkeakoulutus ja arktinen osaaminen saavat kaivattua tukea.