Backman: Kokoomus vie kohti tasaveroa ja unohtaa oikeudenmukaisuuden

Kokoomuksen tänään julkistettu verolinjaus jatkaa epäoikeudenmukaista tasaverokehitystä, arvio SDP:n valtuuston ja puolueen verolinjauksia valmistelan työryhmän puheenjohtaja Jouni Backman.

Väitetty veronmaksukyvyn huomioiminen ei näy esityksissä. Päinvastoin. Kokoomus keventää verotusta edelleen niiltä, joilla on maksukykyä, mutta lisää sitä suuren ALV-korotuksen kautta pienituloisimmiltakin. Puheet progressiivisuuden säilyttämisestä vesittyvät vaatimuksiin kaikkien rajaveroasteiden alentamisesta.

Myönteistä on, että Kokoomus on vastoin aiempaa kantaansa tullut SDP:n linjoille pääomatuloverotuksen progressiivisuuden osalta, tosin vain väliaikaisesti. Valitettavasti Kokoomuksen malli on kuitenkin vesitetty, eikä tuo pääomatuloista lisää verotuloja, vaan jopa vähentää niitä. Irtautuminen osinkoverotuksen osalta Hetemäen työryhmän asiantuntijaesityksestä ja asiantuntemattomat puheet ”pääomapaosta” ovat hämmentäviä.

Kokoomuksen esitys antaa yrityksille lähes miljardin euron veroalennukset ja maksattaa ne kuluttajilla puolentoista miljardin ALV-korotuksella. Väitteet tämän toimenpiteen positiivisista työllisyysvaikutuksista ovat perusteettomia, sillä ALV-korotus kohdistuu merkittävästi myös työhön.

Kokoomus väittää kynnyskysymyksen olevan, ettei kaikkein heikoimmassa asemassa olevien etuuksia leikata. Tämä ei ole kovin uskottavaa, kun hallitus on juuri leikannut heikoimmassa asemassa olevien nuorten toimeentulotukea. Energiaverojen tuntuvilla korotuksilla sama asia on hoidettu muilta pienituloisilta koskematta varsinaisesti etuisuuksiin.