Backman: Kokoomus ja Perussuomalaiset samoilla linjoilla

SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja Jouni Backmanin mukaan Kokoomus ja Perussuomalaiset ovat yllättäen löytämässä toisensa.
– Puolueet menevät vaaleihin talouspolitiikan osalta hyvin samanlaisella sammutettujen lyhtyjen taktiikalla, Backman toteaa.

– Kumpikaan ei suostu avaamaan talouslukujaan tarkemmin, vaan kilvoittelee tasavahvasti vaalien epämääräisimmän ohjelman tittelistä. Ei olekaan ihme, että Kokoomuksen puheenjohtaja Jyrki Katainen ilmoitti jo olevansa valmis Timo Soinin johtamaan hallitukseen.

Backman huomauttaa, että aiemmin talousosaamisellaan kehuskellut Kokoomus on nyt oudon hiljaa talouspolitiikan yksityiskohdista. Miksi?

– Mitä muuta tasaverolinjan lisäksi piilotellaan? Kokoomuksen talouslaskelmissa on edelleen selittämätön miljardin euron musta aukko, Backman toteaa.

Toisin kuin Kokoomus ja Perussuomalaiset, SDP on esitellyt omat ensi vaalikauden tasapainotetut tulo- ja menoarvionsa.

Yksi yllättävä yhteinen nimittäjä Kokoomuksella ja Perussuomalaisilla on verovapaiden osakkeiden puolustaminen.
– Kokoomukselle se ei ole yllättävää, mutta Perussuomalaisten luulisi vastustavan Hetemäen työryhmän asiantuntijoidenkin kritisoimaa mahdollisuutta saada listaamattomista yhtiöistä osinkotuloja vuosittain jopa 90 000 euroa verottomana. SDP haluaisi oikeudenmukaisuuden nimissä saattaa nämäkin tulot muiden tulojen tapaan verotuksen piiriin, Backman vaatii.

– Toivottavasti Kokoomus ja Perussuomalaiset avaavat laskelmiaan vielä ennen vaaleja, että äänestäjillä olisi todellinen mahdollisuus vertailla puolueiden linjauksia. Muutoin äänestäjien kuluttajansuoja jää heikoksi.

Jouni Backman puhui Savonlinnassa ja Punkaharjulla 12.3.2011.