Backman kiittää Vapaavuorta ja Ihalaista TUI-päätöksen eteen tehdystä työstä

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Jouni Backman on erittäin tyytyväinen hallituksen talouspoliittisen ministerivaliokunnan päätökseen varmistaa Turun telakalla rakenteilla olevien TUI-laivojen rakennusaikainen rahoitus.

— Tämä on vahva osoitus hallituksen kyvystä ja halusta toimia suomalaisen työn ja teollisuuden puolesta.

Erityiskiitoksen Backman antaa sosialidemokraattisille ministereille ja erityisesti työministeri Lauri Ihalaiselle.

— SDP:n ministereiden sitkeä työ suomalaisen meriteollisuuden toimintaedellytysten turvaamiseksi on ollut tärkeässä roolissa ratkaisun syntymiseen. Erityisesti työministeri Lauri Ihalaisen ahkeruus palkitaan jälleen hyvällä lopputuloksella.  Ihalaisen tahto ja kyky taistella suomalaisen teollisuuden puolesta on esimerkillistä. Neuvottelutulos turvaa laivojen rakentamisen, mutta ei telakan tulevaisuutta pitkällä aikavälillä. Nyt omistajayhtiöllä on tilaisuus ja aikaa tehdä tarvittavat ratkaisut, että työpaikat turvataan jatkossakin.

Keskustelu suomalaisen telakkateollisuuden tulevaisuudesta käynnistyi viime syksynä, kun eteläkorealainen STX päätti rakennuttaa Oasis-luokan risteilijänsä Turun telakan sijaan Ranskassa. Nyt varmistunut TUI-risteilijöiden tilaus turvaa telakalle 10 000 henkilötyövuotta.

—  Tänään tehty päätös antaa toivottavasti uskoa, että telakkateollisuudella ja meriteollisuudella on edelleen hyvät toimintaedellytykset Suomessa. Päätös antaa myös näytön hallituksen mahdollisuuksista vaikuttaa omin toimenpitein työllisyyden vahvistamiseksi, toteaa Backman.