Backman: Keskustalla on tarve siirtää huomio omista ongelmistaan

SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja Jouni Backman ihmettelee pääministeri Vanhasen kritiikkiä sosialidemokraatteja kohtaan.
– Keskustalla näyttää olevan tarve siirtää huomiota itse aiheuttamistaan ongelmista, niin puolueen sisällä kuin hallituspolitiikassakin. Vanhanen ja hänen hallituksensa ovat toistuvasti tehneet virhearvioita ja joutuneet selittelemään.

– SDP:n tilannearviot ja toimenpide-ehdotukset ovat jälkikäteenkin arvioiden olleet oikeita. Valitettavasti hallitus ei ole niitä noteerannut, vaan on ylimielisesti torjunut tarjotun yhteistyön.

Backman arvioi, että hallituksen retoriikka on kaikkiaan kovin nurinkurista. – Hallitus arvostelee oppositiota milloin mistäkin, mutta itse se ei saa töitään tehdyksi. Demokratiassa kuitenkin hallituksen pitäisi olla se, joka hallitsee ja jota kohtaan oppositio puolestaan esittää kritiikkiä.

– Keskusta näyttää jatkuvien skandaaliensa myötä menettäneen kansan luottamuksen. Erityisesti tämä näkyy aluepolitiikassa, joka oli aikoinaan keskustan leipälaji. Vanhasen II hallituksen saldo alueiden kehittämisessä on kuitenkin heikko ja tämä näkyy keskustan kannatuksen heikentymisessä maakunnissa. SDP onkin ottanut keskustalta aseman johtavana alueiden kehittämisen puolestapuhujana.