Backman: Keskusta hämmentää jälleen – omat vaihtoehdot puuttuvat

Keskusta hämmentää jälleen. Nyt keskusta vaatii hallitusta julkistamaan rakennepoliittisen paketin yksityiskohdat, vaikka mitään hallituksen esitystä ei ole vielä olemassakaan. Keskustan puoluehallituksen perjantainen jyrähtely on käsittämätöntä, toteaa sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Jouni Backman (sd.).

Backman muistuttaa, että hallitus on hyvin selvästi ja avoimesti kertonut rakennepaketin valmistumisaikataulun. Kokeneena hallituspuolueena keskusta tietää kyllä, että virkamiesvalmistelu ei ole yhtä kuin hallituksen esitys. Kyllä hallituksen pitää sentään käsitellä asia ja tehdä esitys ennen sen saattamista keskustan reposteltavaksi.

– Aikataulussa ei ole kenellekään muulle kuin keskustalle mitään epäselvää. Hallitus käsittelee asiaa ensi viikolla. Surullista, kuinka aiemmin vakavasti otettava kokenut hallituspuolue on vajonnut halpaan populismiin. Jälleen toistuu sote-uudistuksestakin tuttu tyhjä räksytys ilman asiallista sisältökeskustelua ja omaa todellista vaihtoehtoa.

Perusteettoman kritiikin asemesta Backman hoputtaa keskustaa esittelemään edes otsikkotasolla oman rakennepakettinsa. Vastoin lupauksia sitä ei ole näkynyt eikä kuulunut. Eikä taida kuulua tänäänkään.