Backman: kansalaisen voitto

Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä arvostaa saavutettua sote-ratkaisua. Laajan poliittisen yhteisymmärryksen saavuttaminen on ollut SDP.n pitkäaikainen tavoite.

– Nyt toteutuu tavoitteemme mukaisesti myös vahva integraatio eli mahdollisimman saumaton palveluketju. Suurin voittaja ratkaisussa onkin palveluja tarvitseva kansalainen. Palvelujen saatavuudesta ja laadusta vastaa jatkossa nykyisten useiden vastuutahojen asemesta yksi vahva kuntien yhteiseen päätöksentekoon nojaava toimija.

Backmanin mukaan ratkaisu turvaa palvelujen saatavuuden lisäksi myös vahvan julkisen sektorin roolin sosiaali- ja terveyspalveluissa. Palvelujen tuotanto tukeutuu nykyiseen kuntien ylläpitämään palveluverkkoon.

– Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä kiittää puolueiden puheenjohtajia nopeasta ratkaisuhakuisesta yhteisymmärryksestä. Erityiskiitoksen ansaitsee yli hallitus-opposition menevä kansallinen yhteistyö, joka omalta osaltaan vahvistaa suomalaista sopimusyhteiskuntaa. Sitä tarvitaan myös jatkossa ratkaistaessa Suomen tulevia haasteita.

– Nyt alkavalta, peruspalveluministeri Susanna Huovisen johdolla tapahtuvalta asiantuntijoihin tukeutuvalta parlamentaariselta valmistelutyöltä on lupa odottaa nopeaa ja tuloksellista yhteistyötä. Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä antaa ratkaisulle ja alkavalle jatkotyölle täyden tuen.