Backman: Isännän ääni palasi Keskustaan

Osat ovat vaihtuneet. Samalla kun Timo Soini (ps.) on jo jonkin aikaa katsellut sivusta perussuomalaisten tekemisiä ja linjanvetoja, on Juha Sipilä (kesk.) noussut johtamaan Keskustaa isännän ottein.

Keskustan perinteistä maltillista talouspolitiikan linjaa reivataan nyt oikealle. Elinkeinoelämän isäntien äänet näyttävät kuuluvan Keskustan johdossa. Sipilän rajut leikkauspuheet lienevät yllätys myös Keskustan sisällä. Mauri Pekkarisen ja muiden keskustalaisten vaatimukset oikeudenmukaisemmasta verotuksesta ovat vaienneet. Syy tähän lienee Sipilän ehdoton ei verotuksen käyttämiselle hyvätuloisten ja varakkaiden osallistumiseksi taloustalkoisiin.

Kaikkein yllättävintä Sipilän uusissa linjauksissa on ristiriita sopeutustoimien jaksotuksessa. Samalla kun Sipilä kannattaa hallituksen ja asiantuntijoiden tavoin jaksotusta useammalle vuodelle, vaatii hän lisätoimia jo kuluvan vuoden budjettiin. Eli hän haluaa tietoisesti tehdä äkkijarrutuksen talouteen. Odotan mielenkiinnolla, kun Keskustan eduskuntaryhmä tekee työtä käskettyä ja listaa leikkauskohteet tämän vuoden lisäbudjetin vastalauseeseensa.

Toivotan Juha Sipilän tervetulleeksi takaisin eduskuntatyöhön. Hänen tuoreita talousoppejaan en toivota tervetulleiksi. Onneksi hallituksen linja on tasapainoisempi ja oikeudenmukaisempi niin ajoituksen kuin sisällönkin osalta.