Backman: Hetemäen työryhmä oikeilla linjoilla – tasaverotus ehkäistävä

SDP:n puoluevaltuuston ja veropoliittisen työryhmän puheenjohtaja Jouni Backmanin mukaan Martti Hetemäen verotyöryhmän tänään julkaistut peruslinjaukset ovat kannatettavia.
– Ne ovat hyvin linjassa SDP:n viimepäivinä esittämien verolinjausten kanssa.

Hetemäen työryhmänkin esittämä verotuksen painopisteen siirtäminen pois työn verotuksesta on Backmanin mukaan perusteltua.
– SDP ei kuitenkaan ole valmis siirtämään verorasitusta Hetemäen työryhmän mukaisesti vain kulutusveroihin, vaan myös pääomaveroihin.

– Hetemäen työryhmän lupaus progressiivisuuden säilyttämisestä työn verottamisessa ei riitä, jos verotuksen painopistettä siirretään samalla kulutusveroihin. Tämä merkitsisi progressiivisuuden vähenemistä verotuksessa edelleen ja siirtymistä kohti tasaverotusta. SDP on tämänkin vuoksi valmis ottamaan käyttöön progressiivisia elementtejä myös muuhun kuin työn verottamiseen.

Backmanin mukaan tuloverotuksen progressiota voi olla myös tarpeen kiristää asteikon yläpäässä johtuen, Hetemäen työryhmänkin mainitsemasta, muutoin tapahtuvasta tulonjakovääristymästä.

– Jutta Urpilaisen tätä koskeva esitys on valitettavasti ymmärretty ainakin osittain väärin. Mahdollisen verotuksen painopisteen siirtoa ja sen aiheuttamia tulonjako-ongelmia on myös kompensoitava keskimääräistä pienempää tuloa saaville.

– Nyt on tarpeen keskustella verotuksen periaatteista ja suurista linjoista. Toivottavasti tähän tarjoutuu nyt Hetemäen työryhmänkin viitoittamalla tavalla mahdollisuus, eikä keskustelu mene eri aloitteiden yksityiskohdista kinasteluksi ja saivarteluksi.