Backman: Hallitus valmistautuu ohjelmansa mukaisesti

Keskustan puheenjohtaja Mari Kiviniemi peräänkuulutti YLE:n Ykkösaamun haastattelussa hallitukselta varasuunnitelmaa pankkikriisin ja taantuman varalle. SDP:n eduskuntaryhmän pj Jouni Backman muistuttaa, että sellainen löytyy hallitusohjelma lukemalla.
-Toisin kuin edeltäjänsä tämä hallitus on jo ohjelmassaan kertonut, mitä tehdään, jos talouskehitys on ennakoitua heikompaa.

Vuonna 2008 silloinen ministeri Kiviniemi syytti sosialidemokraatteja pelottelusta, kun ennakoimme taloustaantumaa. Silloinkin olisi tarvittu ennakoivia toimenpiteitä, mutta hallitus piti jääräpäisesti kiinni yhden totuuden politiikastaan.

– Nyt hallitus tekee vakautta ja ennakoitavuutta tukevia toimenpiteitä mm. hakemalla työmarkkinajärjestöjen kanssa aktiivista yhteistyötä. Kotimaisesta kysynnästä pidetään huolta mm. satojen miljoonien panostuksella pienituloisimpien perusturvaan, Backman toteaa.

Talouskehityksen erilaisia tulevaisuudenkuvia ja niihin varautumista valmistellaan valtiovarainministeriössä ja muissa ministeriöissä normaalina virkatyönä.
– Jos oppositio haluaa antaa tähän työhön oman rakentavan panoksensa, se voisi kertoa edes sen, pitääkö nyt harjoittaa kiristävää vai elvyttävää talouspolitiikkaa. Jälkimmäisen osalta oppositio kertonee myös sen, kantaako se lainkaan huolta velkaantumiskehityksestä.

– Hallitus tukee ohjelmansa mukaisesti monin tavoin hyvää talous- ja työllisyyskehitystä ja varautuu ennakolta tuleviin vuosiin. Puheenjohtaja Kiviniemen pelottelulle ei löydy hallituksen ohjelman ja toiminnan valossa perusteita. Opposition vaihtoehtoa odotellaan edelleen.