Backman: Hallitus tukee suomalaista teollisuutta ja ihmisten arkea

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Jouni Backman on tyytyväinen valtioneuvoston tänään hyväksymän lisätalousarvion moniin määrärahaesityksiin.

– Paketissa on mukana monia meille tärkeitä asioita, kuten suomalaisen telakkateollisuuden tukeminen sekä alueiden huomioiminen esimerkiksi infra-asioissa.

Lisätalousarvio tuo muiden tukitoimien ohella telakkateollisuudelle yli 23 miljoonaa euroa innovaatiotukea ja meriteollisuuden kehittämisohjelma saa 4 miljoonaa.

– Tämä on hallitukselta selkeä viesti siitä, ettei telakkateollisuuden anneta lipua pois Suomesta. Tarvitaan voimakasta kehittämistyötä.

Lisäbudjetti tuo asuntopolitiikan käyttöön uuden työkalun kun Kruunuasunnot pääomitetaan 30 miljoonaa eurolla.

– Asuminen on ihmisen perusoikeus. Jolleivät yksityiset tahot vastaa kasvavaan kysyntään, tarttuu valtio toimeen ja rakentaa kohtuuhintaiset asunnot itse. Vuosia jatkunut kestämätön  tilanne edellyttää toimia.  Nyt ei auta muu kuin tarttua lapioon. Lisätalousarvio tuo siihen hyvät eväät.