Backman: Äänestäjän kuluttajansuoja vahvistui – Keskustan vaihtoehdon kupla puhkesi

Opposition vaihtoehtobudjetit lisäsivät äänestäjien kuluttajansuojaa paljastaessaan puheiden ja tekojen ristiriidan. Kritisoidessaan hallitusta Keskusta on antanut ymmärtää, että sillä olisi vaihtoehto. Keskiviikkona Keskusta esitteli oman huolella valmistellun vaihtoehtobudjettinsa. Osoittautui, että mitään vaihtoehtoa ei olekaan.

Keskustan esityksen talouspolitiikan suuri linja ei poikkea hallituksen linjasta. Ei elvyttävään, eikä velkaantumista vähentävään suuntaan. Sosialidemokraattien vaatimaa lisäelvytystä Keskusta ilmoitti kyllä vastustavansa.

Keskusta on vuosien ajan vaatinut välikysymystenkin voimin lisää rahaa kunnille ja koulutukseen. Hämmästys oli suuri, kun suuret puheet vaihtuivat todella pieniksi ja aivan toisensuuntaisiksi teoiksi. Ei tullut lisäyksiä, sillä Keskusta esittää päinvastoin koulutusrahoja vähennettäväksi. Täysin käsittämätöntä on se, että Keskusta esittää vähennyksiä kasvun ja työllisyyden kannalta tärkeimmän osaamisen ja koulutuksen eli yliopistojen rahoitukseen.

Monen keskustalaisen kuntavaikuttajan vakuuttelut, että Keskusta antaisi kunnille hallitusta enemmän rahaa, osoittautuivat katteettomiksi. Pieni lisäys kuntien harkinnanvaraisiin avustuksiin tuskin lienee Keskustan markkinoima vaihtoehto. Äänestäjät kiittävät Keskustaa tältä osin avoimuudesta.

Hallituksessa ollessaan Keskusta alensi viime kaudella hyvätuloisten verotusta. Nyt se esittääSDP:n tavoin ansiotuloverotuksen painopisteen muuttamista pienituloisia suosivaksi. Keskustan  veropolitiikan painopiste ei kuitenkaan näytä olevan SDP:stä poiketen palkansaajissa ja eläkeläisissä vaan osingonsaajien ja yrittäjien verotuksen mittavassa, 360 miljoonan euron kevennyksestä. Iso raha pois esim. kunnilta ja koulutuksesta. Tämäkin selkeyttää tulevien vaalien vaihtoehtoja.