Ayla Shakir Helsingin SDP:n toiminnanjohtajaksi

Helsingin Sosialidemokraattinen piiri valitsi uudeksi toiminnanjohtajaksi 1.4.2012 alkaen Ayla Shakirin. Ayla Shakir on 41-vuotias ja koulutukseltaan humanististen tieteiden kandidaatti.

Ayla Shakir on toiminut vuodesta 2006 alkaen kansanedustaja Tarja Filatovin avustajana ja 1.7.2011 alkaen myös kansanedustaja Erkki Tuomiojan avustajana. Helsingin sosialidemokraattisen valtuustoryhmän tiedottajana Ayla Shakir on toiminut kolme viimeistä vuotta.

Helsingin demareiden puheenjohtaja Risto Kolanen korostaa, että uuden toiminnanjohtajan valinnassa painoi kokonaisuusharkinta siitä, että vaihdos tapahtuu keskellä kunnallisvaalivuotta.

– Uuden toiminnanjohtajan pitää hypätä suoraan liikkuvaan junaan, vaalityön, ehdokashankinnan ja heidän koulutuksen on lähdettävä heti liikkeelle. Kunnallisvaaliehdokkaita on yleensä puolet uusia. He tarvitsevat tukea ja opastusta tehtävään.

Haastatteluissa oli yhteensä seitsemän ehdokasta ja useimmat olivat hyviä vaihtoehtoja.
– Ayla Shakirin vaalityö- ja tiedotusosaaminen vakuutti päättäjät arviossa onnistua toiminnanjohtajalta vaadittavassa moniosaajan tehtävässä. Helsingin demarit painottavat valinnassa viestintätaitoja ja kykyä kannustaa kaikenikäisiä demarijäseniä aktiivisuuteen sekä uusien vaikutuskanavien avaamiseen, Kolanen painottaa.

Ayla Shakir ottaa tehtävän vastaan innostuneena.
– Kunnallisvaalit ovat tärkeä seuraava haasteemme. Presidentinvaalit osoittivat, että politiikka ja arvokeskustelu saavat ihmiset liikkeelle. Nyt meidän demareiden on osoitettava, että kunnallisvaaliohjelmallamme rakennamme parempaa Helsinkiä. Kunnallisvaaleissa päätetään siitä, millaisessa Helsingissä asumme, käymme töissä, harrastamme, sairastamme ja hoidamme läheisiämme. Nyt on aika rakentaa tasa-arvoista Helsinkiä, jossa kaikille taataan hyvinvointipalvelut, Ayla Shakir linjaa.

– Helsinkiä ei kuitenkaan rakenneta yksin. Jokaisen panostus vaalityöhön on korvaamatonta. Vaalityön tärkein selkäranka ovat sadat ja tuhannet vapaaehtoiset ja talkoolaiset. Kutsunkin kaikki mukaan työhön paremman Helsingin puolesta, Shakir kannustaa.

Nykyinen toiminnanjohtaja Jukka Paasikallio jää eläkkeelle keväällä. Risto Kolanen esittää kiitokset Jukka Paasikalliolle 11 vuoden hyvästä työrupeamasta Helsingin demarien toiminnanjohtajana. Se oli jatkoa 20 vuoden työjaksoon Espoon demarien toimitsijana. Jukka on kolmen presidentin tekijä, Risto Kolanen kiittää.