Aurinkoenergian hyödyntämiseksi lisäponnistuksia

Kansanedustaja Eeva-Johanna Eloranta jätti hallitukselle vastattavaksi kirjallisen kysymyksen Suomen vähäisistä panostuksista aurinkoenergian talteenottoon ja täysimääräiseen hyödyntämiseen.

Elorannan mukaan energiatehokkuuteen, hajautettuun uusiutuvaan energiaan, älykkäisiin sähköverkkoihin ja energian varastointiin liittyy Suomessakin merkittäviä bisnesmahdollisuuksia, joita toistaiseksi ei ole juurikaan hyödynnetty.

Eloranta on tyytyväinen elinkeinoministeri Jyri Häkämiehen vastauksessaan esiin tuomiin toimiin, joihin hallitus on ryhtymässä aurinkoenergian hyödyntämisessä.

– Ministeri Häkämiehen vastauksesta käy ilmi, että työ- ja elinkeinoministeriö on käynnistänyt selvitystyön aurinkolämmön liiketoimintamahdollisuuksista Suomessa. Hankkeessa arvioidaan aurinkolämmön hyödyntämismahdollisuudet ja potentiaali yleisesti Suomessa, aurinkolämmön kytkentävaihtoehdot, sekä vaihtoehtoiset liiketoimintamallit aurinkolämmön toteuttamisessa ja sen tuomat liiketoimintamahdollisuudet, kertoo Eloranta.

– Lisäksi hallitus on päivittämässä kansallisen energia- ja ilmastostrategian vuoden 2012 loppuun mennessä. Päivityksessä hallitus tulee ottamaan kantaa pienimuotoisen sähköntuotannon edistämiseen, jolloin toivottavasti saadaan lisää kannustimia kotitalouksien pientuotantoon.