Asunto- ja viestintäministeri Kiuru pitää taajuuspäätöstä historiallisena

Asunto- ja viestintäministeri Krista Kiuru on tyytyväinen hallituksen päätökseen myöntää toimiluvat laajakaistaisen 800 megahertsin matkaviestinverkon käyttöön taajuushuutokaupalla.

– Tämä päätös nostaa Suomen taas maailman kärkimaiden joukkoon uusimman teknologian soveltajana mobiililiikenteessä. Huutokauppa mahdollistaa aidon kilpailun taajuuksista ja koituu viime kädessä kuluttajien hyödyksi, Kiuru toteaa.

Kiurun mukaan vasta nyt syntyvät neljännen sukupolven matkaviestinverkot mahdollistavat toden teolla internet-palvelujen hyödyntämisen langattomasti.

– Tiukka peittovaatimus takaa sen, että langattomista palveluista voidaan nauttia koko maassa muutama vuosi sen jälkeen, kun uudet taajuudet otetaan käyttöön, Kiuru sanoo.

Huutokaupan edellyttämät lakimuutokset toteutetaan siten, että huutokauppa olisi järjestettävissä viimeistään vuonna 2013. Suomessa toimiluvat on vuoden 2009 kokeiluhuutokauppaa lukuun ottamatta myönnetty niin sanottua kauneuskilpailua käyttäen.

Toimiluvat huutokaupataan 2×5 megahertsin taajuuskaistapareissa siten, että yksi yritys voisi saada itselleen korkeintaan 2×15 megahertsiä taajuuksia. Operaattorit saavat näin käyttöönsä riittävän leveän taajuuskaistan, joka mahdollistaa jopa 26 megan yhteyksien tarjoamisen langattomasti.

– Tämä antaa meille tilaisuuden tarkastella myös sitä, voimmeko nostaa nykyistä yhden megan laajakaistayhteyden yleispalveluvelvoitetta tulevaisuudessa, Kiuru lisää.

Huutokaupattavan taajuusalueen muu kuin laajakaistaisen matkaviestiverkon käyttö lakkaa vuoden 2013 loppuun mennessä. 800-aluetta käyttäville langattomille mikrofoneille on jo aiemmin osoitettu korvaavia taajuuksia.

Hallituksen tekemä taajuuspoliittinen periaatepäätös koskee matkaviestintoimintaa. Televisiotoiminnan tulevaisuuteen liittyvät ratkaisut tullaan arvioimaan hallitusohjelmaan kirjatussa sähköisen median viestintäpoliittisessa ohjelmassa.

Taajuuksien huutokaupan tavoitteena on muun muassa laajentaa mobiililaajakaistan saatavuutta erityisesti taajamien ulkopuolella sekä mahdollistaa valtakunnallisen laajakaistaisen matkaviestinverkon nopea käyttöönotto. Lisäksi huutokaupalla halutaan edistää taajuuksien tehokasta käyttöä ja markkinaehtoisuutta.