Asell vaatii hallitukselta toimia kriisivalmiuden parantamiseksi

Kansanedustaja Marko Asell on tehnyt hallitukselle kirjallisen kysymyksen kansallisen kriisivalmiuden parantamiseksi. Ilmastomuutos on johtanut äärimmäisten sääilmiöiden yleistymiseen. Kova pakkanen, rankkasateet, myrskyt ja muut äkilliset rajut sääilmiöt näyttävät olevan jo lähes arkipäivää Suomessa.

– Varus- ja siviilipalvelusmiehille voitaisiin antaa peruskoulutusvaiheessa muutaman päivän mittainen perehdytys kriisivalmiuden nostamiseksi. Tähän koulutukseen voisi sisältyä esimerkiksi VR:n turvakoulutus, myrskytuhojen raivaus metsurien apuna, tulvan torjunta jne.

Poikkeuksellisen kylmä ja luminen talvi on aiheuttanut junaliikenteelle erittäin suuria ongelmia helmikuun aikana. Valtion rautateiden henkilöstö on yrittänyt saada ratojen ja vaunujen tekniikan toimimaan, mutta henkilöstön vähyyden ja teknisten laitteiden, kuten vaihteiden, määrä on niin suuri, ettei tässä työssä ole moitteettomasti onnistuttu. Jäätyneet vaihteet ja junat laitteineen ovat aiheuttaneet myöhästymisiä ja peruutuksia, mikä on aiheuttanut asiakkaille vaikeuksia ja peruuttamattomiakin haittoja. Asiasta on käyty myös voimakasta julkistakin keskustelua.

Junaliikenteen ongelmien yhteydessä puhuttiin varusmiesten käyttämisestä rataverkon aukipitämiseksi. Tällöin viitattiin siihen, että laki ei mahdollista virka-apua tämän tyyppisiin tehtäviin ja toisaalta varusmiehiltä puuttuu asianmukainen turvakoulutus.

Nämä ovat sinänsä järkeviä perusteluita, mutta eivät Asellin mielestä sulje pois sitä tosiasiaa, että yhteiskunnan kriisivalmius ei kaikilta osin ole kunnossa. Nyt tarvitaan perusteellista pohdintaa poikkeusolojen valmiuden kehittämiseksi.