Asell: Pimeiden taksien toimintaan puututtava

Kansanedustaja Marko Asellin mukaan laiton ammattimainen henkilöliikenne on jo varsin laajalti levinnyt ilmiö.
– Itä-Suomessa harjoitetaan laitonta linja-auto- ja taksiliikennettä tilauspohjaisesti ja jopa aikataulun mukaisesti. Helsingissä linja-autot ja pikkubussit kuljettavat matkustajia Pietariin ja Tallinnaan.

Asell toteaa, että päivittäin toimivien pimeiden taksien määrä on jo ilmeisesti useita satoja Helsingissä ja Turussa.
– Helsingin Sanomien mukaan poliisi ei puutu pimeiden taksien toimintaan. Tällainen toiminta asettaa suomalaiset elinkeinonharjoittajat eriarvoiseen asemaan ja vaikeuttaa oleellisesti laillisen henkilöliikenteen harjoittamista.

Asell kysyykin hallitukselta, miten se aikoo turvata suomalaisten elinkeinoharjoittajien aseman laittoman kilpailun keskellä?

Hän muistuttaa, että perustuslain mukaan julkisen vallan on huolehdittava työvoiman suojelusta. Julkisen vallan on edistettävä työllisyyttä ja pyrittävä turvaamaan jokaiselle oikeus työhön.

– Poliisin tehtävänä on valvoa, että lakeja noudatetaan. Edellä esitetyn perusteella on ilmeistä, että viranomaiset eivät puutu laittoman ammattimaisen henkilöliikenteen harjoittamiseen. Viranomaisten uskottavuuden kannalta ja suomalaisten työpaikkojen turvaamiseksi asiaan on puututtava välittömästi.