Asell kysyy hallitukselta luovan työn tekijöiden tekijänoikeuksista

Kansanedustaja Marko Asell (sd) on tehnyt hallitukselle kirjallisen kysymyksen suomalaisten luovan työn tekijöiden teosten turvaamisesta. Asell on huolissaan siitä, miten opetusministeriö on valmistelemassa hallituksen esitystä työsuhdetekijänoikeusolettamasta tekijänoikeuslakiin.

Työsuhdetekijänoikeusolettama koskisi kaikkia työsuhteessa tehtyjä teoksia, esim. näyttelijöiden tai muusikoiden esityksiä, kirjailijoiden kirjoja, näytelmiä, musiikkia ja toimittajien kirjoituksia.

– Ehdotuksen johdosta luovan työn tekijöiden tekijänoikeutta heikennettäisiin niin, että työnantajille jäisi oikeus muunnella materiaalia ja myydä sitä eteenpäin täysin vapaasti.

Tämä tarkoittaisi Asellin mukaan muun muassa sitä, että kaikkea näyttelijöistä kuvattua materiaalia voitaisiin hyödyntää rajattomia aikoja esimerkiksi erilaisissa mainoksissa, oheistuotteissa ja kirjojen kuvituksessa ilman, että näyttelijällä itsellään olisi mitään mahdollisuuksia vaikuttaa asiaan tai saada siitä korvausta.

– Luovan työn tekijät pelkäävät, että käytännössä oikeudet ollaan ehdotuksessa siirtämässä työnantajille, vaikka siinä esitetäänkin, että työehtosopimuksissa voidaan määrätä tekijänoikeuksien käytöstä. Käytännössä tekijänoikeuden heikentäminen antaa mediayhtiöille paljon valtaa työntekijöihin nähden, jolloin sopiminen saattaa muotoutua saneluksi, Asell toteaa.

Musiikin alalla työskentelevien pelkona on koko järjestelmän sekoaminen, jolloin alan roolit ja sopimusrakenteet menevät päälaelleen.
– Myös lakiesityksen termillä ”rinnakkainen käyttöoikeus” pelätään aiheutettavan tekijälle taloudellista vahinkoa. Lisäksi muunteluoikeuden avulla voidaan taiteilijan työtä muokata vapaasti.

Asellin mukaan ehdotus koetaan perustellun voimakkaasti työnantajapuolen tarpeilla, samalla työntekijäpuolen tarpeet sivuuttaen.