Armeijalta apua rautateiden lumenpuhdistukseen

Poikkeuksellisen luminen talvi ja pakkanen ovat aiheuttaneet pahoja myöhästymisiä ja vuorojen perumisia lähi- ja kaukojunaliikenteessä. Ongelma on entisestään kärjistynyt viime päivien aikana. Junaliikenteen sekasorto vaikeuttaa päivittäin yli 10 000 vakiomatkustajan elämää. Matkustajat ovat joutuneet odottamaan asemilla pahimmissa tapauksissa useita tunteja kylmässä säässä.

VR:n ongelmat ovat syvemmällä kuin pelkästään sääolosuhteissa, mutta tähän akuuttiin ongelmaan pitäisi löytää nopea ratkaisu. Tällä hetkellä VR:llä ei ole riittävästi resursseja vaihteiden puhdistamiseen.

Tällaisissa äärimmäisen poikkeuksellisessa tilanteessa pitäisi pyytää apua lumenpuhdistukseen esimerkiksi puolustusvoimilta. Tietenkin niin, että turvallisuus voitaisiin varmistaa. Tähän ei saa olla esteenä ahtaat pykälätulkinnat. Ongelma on jatkunut pitkään. Esitämme, että ratahallintoviranomaiset pyytävät nopeasti virka-apua puolustusvoimilta. Samoin esitämme, että puolustusministeri ottaa asian henkilökohtaisesti hoitaakseen ja tekee päätöksen virka-avun antamisesta Ruotsin esimerkin mukaisesti.

Kansanedustajat
Reijo Laitinen