Antton Rönnholm: EU:ssa voitava päättää haitallisen verokilpailun ja aggressiivisen verosuunnittelun torjunnasta määräenemmistöillä

Antton Rönnholm

SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm piti vappupuheensa Tuusulassa ja Järvenpäässä. Hän käsitteli puheessaan talous- ja työllisyyspolitiikkaa ja totuudenjälkeisen ajan ongelmia.

Globaali aggressiivinen verosuunnittelu ja veronkierto ovat valtavia ongelmia. Tutkimusten mukaan juuri Suomi ja muut EU-maat ovat siinä suurimpia häviäjiä. Parhaimpien arvioiden mukaan monikansallisten yritysten aggressiivisesta verosuunnittelusta aiheutuvat veromenetykset EU-maille ovat yli 100 miljardia euroa vuodessa. Suomen veromenetykset aggressiivisesta verosuunnittelusta ja kansainvälisestä sijoitustoiminnasta lasketaan vähintään sadoissa miljoonissa euroissa vuositasolla.

– Suomen ja muiden EU-maiden veropohjan rapautumisen on loputtava. Keskiluokka ei voi enää maksaa verovälttelyn kustannuksia. Tarvitsemme tiukempia toimia esimerkiksi korkojärjestelyihin puuttumiseksi ja julkista maakohtaista veroraportointia. EU:ssa erityinen ongelma ovat verokeitaat. On Suomen etu, että EU:ssa päätettäisiin haitallisen verokilpailun ja aggressiivisen verosuunnittelun torjunnasta määräenemmistöllä. Muuten verokeitaat voivat torpata kaikkia hyödyttävät uudistukset, Rönnholm sanoi.

Rönnholm käsitteli myös työelämää ja hallitsemattomasta globalisaatiosta lähtevää toivottomuutta syynä EU-kriittiseen ajatteluun. Hän ennusti paperilehdille uutta tulemista aikana jossa uutisten todentaminen on entistä harvempien luotettavien medioiden käsissä ja vaalivaikuttaminen lisääntyy.

– Lohkoketjutekniikassa kaikki muutokset voi todentaa monesta lähteestä ja ketjun jäsenet voivat luottaa toisiinsa, vaikka he eivät tuntisi toisiaan. Vakiintuneiden medioiden tueksi tarvitsemmekin jonkinlaisen totuuden lohkoketjun. Ja jos digitaalinen ei enää ole luotettava, tarkoittaako tämä paluuta tiedonvälitykseen muodossa, joka on liian vaikea valheille. Näemmekö pian paperilehtien renessanssin?, Rönnholm pohdiskeli.

Puoluesihteeri Antton Rönnholmin koko vappupuhe löytyy osoitteesta