Antti Rinteen puhe SDP:n eduskuntaryhmän kesäkokouksessa

SDP:n eduskuntaryhmän työvaliokunnan ja puoluejohdon kesäkokous – Lohja 14.8.2018

Hyvät ystävät!

On mukava olla täällä Lohjalla aloittamassa poliittista syksyä.

Tämä kaupunki on minulle monella tavalla merkityksellinen. Omat vanhempani asuvat täällä, joten jo sen kautta side on syvä.
Yksi uusi merkityksellinen asia Lohjaan liittyen toteutui muutama viikko sitten, kun Joona ja Petra saivat ensimmäisen lapsensa. Onnea siitä.

Toivon, että meidän koko tämä tärkeä joukko ihmisiä on saanut nyt poikkeuksellisen lämpimän, oikeastaan kuuman kesän aikana saanut auringossa ladattua akkunsa syksyn kuumaan poliittiseen keskusteluun.

Meillä on edessä kova vääntö talouspolitiikan sisällöstä. Valtiovarainministeri antoi viime viikon torstaina oman esityksensä vuoden 2019 talousarvioksi. Se on näköalaton budjettiesitys.

Siitä ei löydän tonkimallakaan avauksia suomalaisia laajasti huolestuttavan eriarvoisuuskehityksen katkaisemiseksi. Mitään toivoa antavia esityksiä köyhyydessä elävien eläkeläisten, työttömien ja monenlaisissa olosuhteissa elävien perheiden arkeen ei ole vieläkään tulossa.

Siitä ei löydy avauksia taloudellisesti, sosiaalisesti ja ekologisesti kestävän kasvun rakentamiseksi. Siinä ei ole esityksiä tulevaisuusinvestointien käynnistämiseksi sen paremmin kestävän työllisyys- ja kasvupolitiikan aineksiksi, puhumattakaan sosiaalisesti tai ekologisesti kestävän Suomen rakennuspuiksi.

Se jatkaa hallituksen kokoomuslaista politiikkaa hyvinvointivaltion heikentämiseksi ja kaventamiseksi. Tässä ajattelussa talouden kasvu ei kuulu kaikille.

Hyvät ystävät!

En ollut uskoa silmiäni, kun luin Kokoomuksen puheenjohtaja Orpon kommentteja eilen. Orpo – näköalattoman budjettiesityksensä jälkeen- kehtaa väittää, ettei meillä demareilla ole esittää vaihtoehtoja hallituksen yksisilmäiselle ja epäoikeudenmukaiselle politiikalle.

Petteri Orpo, kokoomus!

Olemme koko vaalikauden esittäneet paremman talouspolitiikan vaihtoehtoa vaihtoehtobudjeteissamme.
Olemme torjuneet teidän epäoikeudenmukaiset leikkaukset tämän yhteiskunnan pieni- ja keskituloisiin kohdistuen.
Olemme varanneet rahaa epäoikeudenmukaisen lomarahaleikkauksen peruuttamiseksi.
Olemme antaneet eläkeläisille ja toimeentuloon tukea tarvitseville indeksikorotukset täysimääräisinä.
Olemme kumonneet teidän epäoikeudenmukaiset leikkaukset työttömien ja opiskelijoiden toimeentuloon.
Olemme tarjonneet vaihtoehtoa koulutuslupauksenne pettämisen sijaan. Rakentaneet toivon ja kestävän tulevaisuuden Suomea kaikille, emme vain parhaiten toimeentuleville.

Samalla meidän vaihtoehtomme on velkaannuttanut Suomea vähemmän kuin hallituksen budjetit, kun emme ole tärvänneet rahoja epäoikeudenmukaisiin veronkevennyksiin hyvätuloisille ja rikkaille.

Petteri Orpo!

Kokoomus on vienyt velkapopulisminsa aivan omalle tasolleen. Puolue yrittää esiintyä tiukkana taloudenpitäjänä, mutta totuus on kuitenkin täysin päinvastainen. Valtiokonttorin riippumattoman tilaston mukaan Kokoomuksella on Suomen ennätys valtionvelassa – kokoomus on siis kasvattanut Suomen valtionvelkaa enemmän kuin mikään muu puolue. Summa on pitkälti yli 100 miljardia euroa ja kasvaa jälleen ensi vuonna.

Kokoomuslaisten suusta kuullaan usein, että velkaa ei saa jättää tulevien sukupolvien maksettavaksi. Samalla puolue jättää kertomatta, että tulevat sukupolvet maksavat juuri kokoomuksen itse ottamaa velkaa. Eivätkä maksa vain velkaa vaan joutuvat elämään suuressa epävarmuudessa Kokoomuksen pettämän koulutuslupauksen vuoksi. Sanat ja teot eivät yksinkertaisesti kohtaa.

Kokoomus on kyllä valmis ottamaan lisää velkaa, mutta kun pitäisi tehdä tulevaisuusinvestointeja, rahat ovat muka loppu. Syynä on se, että kokoomus käyttää rahat suurituloisten – omien kavereidensa – veronalennuksiin. Kun on kyse pieni- ja keskituloisten aseman parantamisesta, kokoomuksen mielestä rahat ovat aina loppu. Kun on kyse rikkaiden veronalennuksista, kokoomuksen mielestä valtion rahakirstu on pohjaton.

Hyvät Ystävät!

Pukki kaalimaan vartijana. Siinä kokoomuslainen talouspolitiikka kolmella sanalla ilmaistuna.

Meillä on iso työ edessä, jotta elokuun lopun budjettiriihessä saataisiin valo syttymään suomalaisten ja Suomen kannalta välttämättömien uudistusten käynnistämiseksi.

Meidän on ahkerasti ja uupumatta tehtävä työtä hyvinvointivaltion uudistamiseksi nopean teknologisen kehityksen ja elinkeinoelämän toiminnan muutoksessa. Suomessa, Euroopassa ja maailmassa.

Nyt on muutoksen aika!

Lähetetään tästä kokouksesta viesti hallitukselle siitä, että nyt on muutoksen aika! Että tarvitaan politiikkaa, jolla rakennetaan ja herätetään kaikkien – ei vain hyväosaisten – suomalaisten keskuuteen luottamusta ja parempaa toivoa tulevaisuuteen.

Hyvät ystävät!

Hetalla ja minulla on parisen viikkoa aikaa kierrellä lähinnä Saaristomerellä Suomen rannikkovesiä veneellä.

Viime kesään verrattuna oli mukavaa, ettei pitkiä housuja tai villapaitoja tarvinnut kertaakaan käyttää. Lämpöä riitti tarpeeksi, vähän sen ylikin.

Oli pysähdyttävää havaita Itämeren tila. Upeat luodot ja saarien rannat, joissa aiempina vuosina on ollut mukavaa virkistyä uimalla, olivat uimakelvottomia sinilevän vuoksi. Laajat levälautat herättivät syvää huolta siitä, miten riittäviä Itämeren pelastamiseksi tehdyt toimet ovat.

Itämeri on yksi esimerkki siitä, miten ihmisten päästöt vesiin yhdessä voimistuvan ilmastonmuutoksen kanssa saavat tuhoa aikaiseksi.

Samaa kieltään kertovat simpukoiden ja kalojen joukkokuolemat sisävesillä. Useiden asiantuntija-arvioiden mukaan ne johtuvat siitä, että Suomen mittaushistorian kuumin kesä on lämmittänyt vedet liian kuumiksi.

Kesän kuivuus on viemässä monet viljelijät ahdinkoon ja metsien luonnonvaraisten marjojen ja sienien sato kärsii kovasti.

Eri puolilta maapalloa, myös Euroopasta kuuluu samankaltaisia, hyvin hälyttäviä muutoksia säässä, joilla on ihmisten hyvinvointiin, eliölajien olemassa oloon ja myös talouteen merkittäviä vaikutuksia.

Hyvät ystävät!

Samaan aikaan kun reaalitodellisuus antaa vahvoja signaaleja vakavasta nopeasta muutoksesta maapallon kestokyvyn suhteen ja tutkijat varoittavat hyvin yksimielisesti ilmastomuutoksen vakavasta uhasta koko ihmiskunnan tulevaisuuden kannalta, supervalta Yhdysvaltojen presidentti näyttää vähät välittävän tilanteesta.

Tässä tilanteessa Euroopan Unionin on löydettävä yhtenäisyys ja johtajuus ilmastomuutoksen ja laajemminkin ympäristön tuhoutumisen torjunnasta. EU:n on järkevää yhteistyössä erityisesti Kiinan kanssa – meidän ja arktisten alueiden kannalta on tärkeää saada myös Venäjä mukaan vahvasti – hakea väkevää yhteistyötä tilanteen nopeillekin korjaamistoimille.

Suomen on oltava tässä työssä nykyistä aktiivisempi ja aloitteellisempi. Ei pelkästään Euroopan tasolla vaan Euroopan kautta globaalina vaikuttajana. Hyvää esimerkkiä aktiivisesta aloitteellisuudesta ympäristön suojelussa näyttävät John Nurmisen säätiön sekä Baltic Sea Action Groupin toiminta vesistöjen ja erityisesti Itämeren suojelemiseksi.

Nykyiset vesistöjen suojelutoimet edellyttävät tomerampaa ympäristöpolitiikkaa. Meidän on käynnistettävä nopeasti laaja-alainen valmistelu tehokkaampien suojelutoimien aikaansaamiseksi ja nopean toimintaohjelman laatimiseksi Itämeren pelastamiseksi. Tähän yhteistyöhön meidän on saatava vahvasti ja sitoutuneena mukaan kaikki Itämeren rantavaltiot sekä kaikki erilaiset Itämeren tilasta huolestuneet toimijat.

Nyt on toiminnan aika!

Hyvät Ystävät!

Suomalaiset ovat hyvin huolissaan nyt kesänkin aikana julkaistujen mielipidetiedustelujen suhteen siitä, miten eriarvoisuus kasvaa ja suomalaisten taloudelliset ja hyvinvointierot kasvavat.

Tähän huoleen on poliittisten toimijoiden vastattava. Se on kaikkien meidän etu.

Suomalaista hyvinvointivaltiota pitää uudistaa ja kehittää sekä vahvistaa niin, että kaikki pysyvät mukana ja että eriarvoisuus vähentyy.

Tämä edellyttää vahvoja toimenpiteitä köyhyyden poistamiseksi kaikkien väestöryhmien keskuudessa. Erityisesti eläkeläisten, lapsiperheiden, yksin asuvien ja työttömien osalta vaaditaan vahvaa poliittista tahtoa ja halua muutokseen saamiseksi nykytilaan.

Hyvät Ystävät!

Kun yhdessä puheessa ei voi nostaa esille kaikkia asioita, päätin tänään tältä osin keskittyä lapsiperheiden asioihin.

Taustalla valinnalle on huoli kansakuntamme tulevaisuudesta syntyvyyden olleessa alhaisimmillaan sitten nälkävuosien.

Taustalla on myös juuri alkanut koulutyö ja se, että yli 100 000 lasta elää köyhyysrajan alapuolella olevissa perheissä. Näillä perheillä ei ole mahdollisuuksia tarjota lapsille ikätovereidensa kanssa samanlaisia edellytyksiä harrastaa – usein sen kautta sosiaalistua elämään toisten kanssa.

Taustalla on se, ettei hyvinvointivaltiomme kykene antamaan riittävää tukea sitä tarvitseville perheille.

Liian monet lapset – yksikin on liikaa – joutuvat päivästä toiseen, viikosta toiseen, kuukaudesta toiseen olemaan tuntikausia yksin ilman aikuisen läsnäoloa vanhempien työhön liittyvien velvollisuuksien vuoksi.

Liian moni lapsi – yhdenkään ei pidä – joutuu kaltoin kohdelluksi, hyväksikäytetyksi.

Monet lapsiperheiden vanhemmat joutuvat lapsiperheiden arjen paineiden lisäksi olemaan huolissaan ikääntyvien vanhempiensa arjessa selviämisestä.

Ainakin näiden syiden vuoksi on syytä puhua lapsista, heidän perheistään ja isovanhemmistaan. Siitä miten saadaan heille parempaa arkea silloin, kun siihen on tarvetta.

Hyvät Ystävät!

”Hyvinvoiva Suomi rakentuu hyvälle lapsuudelle ja luottamukselle tulevaisuuteen. Siksi me haluamme rakentaa Suomesta yhteiskunnan, jossa jokaiselle on iästä, sukupuolesta, elämänvaiheesta ja perhemuodosta riippumatta on yhtäläiset mahdollisuudet elää turvallista ja onnellista elämää.

Perheiden hyvinvointiin vaikutetaan kaikkialla yhteiskunnassa tehtävillä päätöksillä. Jokainen perhe on erilainen – ja jokaisella perheellä on myös omat arjen haasteensa. Löytyykö lapselle päiväkoti läheltä kotia? Onko nuorella varaa toisen asteen opintoihin? Entä kuinka ikääntyvät vanhemmat pärjäävät?”

Näillä lauseilla alkaa SDP:n perhepaketti, joka sisältää ratkaisuja, joilla Suomesta tehdään maailman perheystävällisin maa.

Meidän mielestä tämä ei voi toteutua, jos Suomella ei ole kansallista lapsiperhestrategiaa ja sen kansallisen tason toiminta-ohjelmaa. Siksi esitämme, että laaditaan parlamentaarisesti, asiantuntijoita ja kansalaisyhteiskuntaa osallistaen tällainen strategia ja toimintaohjelma.

Kansallinen taso, valtion toiminta ei pelkästään riitä. Lapsille valtaosa tärkeistä palveluista ja perheiden tuesta toteutetaan kuntien ja järjestöjen toimesta. Siksi tarvitaan myös kaikkiin kuntiin lapsiperhestrategia ja sen toimeenpano-ohjelma.

Esittelemme SDP:n perhepaketin konkreettiset, nopeasti toteutettavat toimenpide-esitykset valtion ja kuntien tasolla tänään pidettävässä tiedotustilaisuudessa.
Suomalaiseen politiikkaan tarvitaan uusi luottamusta lisäävä perheystävällinen näköala.