Antti Rinteen pitämä SDP:n ryhmäpuheenvuoro Brexit-keskustelussa

Arvoisa puhemies!

Sosialidemokraateilla on selkeä näkemys Euroopan Unionista. Sen on oltava sosiaalisesti reilu ja oikeudenmukainen. Sen on kyettävä luomaan talouskasvua ja vahvistamaan työllisyyttä kaikkialla Euroopassa ja sen oltava kansalaistensa hyväksymä.

Sen on oltava kaikkea tätä samaan aikaan, jotta ihmisten luottamus palaa.

Arvoisa puhemies!

Viime vuosien kriisit ovat synnyttäneet Eurooppaan vakavan tilanteen, jonka korjaamiseen ei ole löydetty nopeita keinoja – ei yhdessä eikä erikseen.

Jättityöttömyys, pitkittyvä työttömyys, nuorten työttömyys, julkisten palveluiden leikkaaminen ja turvaverkkojen heikentäminen ovat synnyttäneet hämmennystä, pelkoa tulevaisuudesta ja toivottomuutta isossa joukossa eurooppalaisia.

Tämä on osaltaan synnyttänyt käyttövoimaa populisteille, joille yhteisenä piirteenä on etsiä ja osoittaa syyllisiä – kuten EU tai maahanmuuttajat – vaikeissa olosuhteissa eläville ja hämmentyneille ihmisille ja antaa katteettomia lupauksia olojen korjaamisesta.

Näin näköalattomassa tilanteessa ihmiset Britanniassa äänestivät. Näin näköalattomassa tilanteessa EU:sta eroaminen tarjotaan ihmelääkkeeksi kaikkiin vaikeuksiin, nyt myös Suomessa.

Arvoisa puhemies!

SDP on ollut jo parinkymmenen vuoden ajan rakentava voima, jotta Suomi olisi kokoaan suurempi vaikuttaja EU:ssa.

Samaan aikaan, kun vaadimme Euroopalta enemmän ja parempaa sen kansalaisille, EU:n sosiaalista ulottuvuutta on vahvistettava ja sen avoimuutta ja läpinäkyvyyttä on kehitettävä.

Tässä työssä tarvitaan aktiivista ja aloitteellista Suomea, joka tekee läheisestä yhteistyötä muiden pohjoismaiden kanssa.

Pääministeri Sipilä!

Olen ihmetellen seurannut hallituksenne ristiriitaista toimintaa Brexitin jälkeen. Ulkoministerinne pitää Britannian EU-eroa hyvänä asiana, kun koko muu valtiojohto sitä pahoittelee. Yksi hallituspuolue näyttää ajavan äänestystä EU-erosta ja toinen tuomitsee sen jyrkin sanoin.

Pääministeri Sipilä!

Miten vakuutatte suomalaiset siitä, että hallituksenne toimii EU:ssa ratkaisuja hakien ja rakentavasti eikä repivästi, EU:n hajottajana.

Ulkoministeri Soini!

Kertokaa venkoilematta, haluaako puolueenne Suomen eroa EU:sta? Sanokaa kyllä tai ei, älkää kierrelkö tai menkö 3 vuoden päässä häämöttävien eduskuntavaalien taakse piiloon. Suomalaisilla on asemanne vuoksi oikeus tietää.

Arvoisa puhemies!

Britannia on päätöksensä tehnyt. Sen on ollut usein vaikea hyväksyä yhteisiä ratkaisuja. Se on aina hakenut erivapauksia, poikkeuksia ja alennuksia.

Itsekkyyttä ei pidä ihailla, eikä palkita.

Neuvottelut on kuitenkin käytävä toisiaan kunnioittaen. Eurooppa on aina tärkeä Britannialle ja Britannia Euroopalle.

Arvoisa puhemies!

Sosialidemokraattinen liike on rauhanliike. Meille EU on tärkeä myös siksi, että se on ylläpitänyt ja vahvistanut rauhaa Euroopassa ja rauhaa maailmassa.

Ehkä olemme tottuneet liikaakin siihen, mistä edeltävät sukupolvemme eivät saaneet nauttia, rauhan vuosikymmenistä. Kuten sotaveteraanimme osaavat kertoa, rauha ei ole itsestäänselvyys. Euroopan Unioni ei ole itsestäänselvyys.

Nyt moni syöttää kansalaisille syitä, miksi EU:sta pitää erota. Ehkä olisi aika myös pohtia niitä syitä, miksi kannattaa toimia yhdessä, miksi kansoja yhteen sitova yhteistyö on tärkeää.

Ei mietitä eron aiheita, vaan yhteisen tulevaisuuden perusteita. Miten vain yhteistyöllä voimme vastata Euroopan haasteisiin ja maapallon ongelmiin. Se vaatii keskinäistä kunnioitusta ja arvostusta. Me tarvitsemme toivon näköalaa, emme näköalattomuutta.

Hyvässäkin talossa on aina jotain korjattavaa, totesi arvostettu presidentti Tarja Halonen. Me sosialidemokraatit haluamme kehittää ja korjatakin Euroopan Unionia. Sen on annettava kansalaisilleen enemmän. Mutta meidän kritiikkimme haluaa rakentaa, eikä rikkoa, vahvistaa toivoa eikä toivottomuutta.

Moni asia erottaa Euroopan kansoja toisistaan. Erojen löytäminen ei vaadi mielikuvitusta. Mutta vastuullinen, aidosti kansainvälinen poliittinen liike voimistaa niitä asioita, jotka meitä yhdistävät.

Tähän työhön haastan myös Suomen nykyisen hallituksen ja lupaan apua sekä yhteistyötä Euroopan jälleenrakentamiseen.