Antti Rinteen esitys verotuksen lapsivähennyksestä tuo puolelle miljoonalle perheelle satoja euroja

SDP:n puheenjohtaja, valtiovarainministeri Antti Rinteen johdolla valmisteltu lapsivähennysmalli on valmistumassa. Valtiovarainministeriössä laskettu malli on tuomassa merkittävän parannuksen mm. pieni- ja keskituloisille perheille ja erityisesti yksinhuoltajaperheille.

Mallin mukaan lapsen huoltajille/huoltajalle myönnettävä vähennys on henkilökohtainen, ja se myönnetään molemmille vanhemmille. Vähennys on yksinhuoltajalle kaksinkertainen, jolloin se olisi yksinhuoltajalle yhtä suuri kuin kahden vanhemman perheissä yhteensä. Ensimmäisen kerran vähennyksen saa lapsen syntymävuotena ja viimeisen kerran sinä vuonna, kun lapsi täyttää 17 vuotta.

Vähennys tehdään suoraan verosta ja vähennyksen enimmäismäärä on 150 euroa ja yksinhuoltajalla 300 euroa vuodessa. Maan hallituksen ohjelman mukaisesti vähennys on kohdennettava pieni- ja keskituloisiin, jolloin vähennys pienenee esimerkiksi  3 % tulojen 26 000 euroa ylittävältä osalta. Yhteishuoltotilanteissa vähennys poistuu kokonaan henkilökohtaisten tulojen ylittäessä noin 32 000 euroa ja yksinhuoltajilla vähennys poistuu kokonaan tulojen ylittäessä noin 37 000 euroa. Mallin piiriin arvioidaan tulevan noin 500 000 verovelvollista.