Antti Rinne tukee pienyrittäjiä ja itsensätyöllistäjiä

Valtiovarainministeri ja SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne osoitti tänään tukensa pienyrittäjille ja itsensätyöllistäjille Kalevi Sorsa -säätiön Työllistäjät-hankkeen blogissa. Rinne toteaa, että itsensätyöllistäjät ja pienyrittäjät ovat tärkeä osa Suomen taloutta ja heidän asioihinsa on kiinnitettävä huomiota. Rinne näkee, että valtion ja julkisen vallan rooli on olla auttamassa yrittäjiä kasvattamaan liiketoimintaansa sekä tarjota tukea ja turvaa yrittäjälle silloin kun sitä tarvitaan.

– Yksi keino tukea erityisesti pienituloisimpia tai yrittäjäntaipaleen alkuvaiheessa olevia yrittäjiä on ALV:n alarajan nosto. Se auttaisi yrittäjiä pitämään hinnat ostajille houkuttelevina ja jättäisi yrittäjälle enemmän rahaa toimeentuloon, yrityksen kehittämiseen ja oman sosiaaliturvan varmistamiseen, toteaa Rinne.

Pienyrittäjien ja itsensätyöllistäjien sosiaaliturvaan Rinne ehdottaa sairasloman omavastuuajan lyhentämistä neljästä päivästä yhteen. Uudistuksen jälkeen yrittäjä saisi jo toisena sairauspäivänä Kelasta yel-vakuutuksensa määrittämää sairaspäivärahaa.

– Nykyään yrittäjät ovat pahan sairauden sattuessa neljä päivää käytännössä ilman tuloja. Monelle pienyrittäjälle tämä on tekemätön paikka ja siihen on puututtava, sanoo Rinne.

Antti Rinteen blogi on luettavissa kokonaisuudessaan Kalevi Sorsa -säätiön Työllistäjät-hankkeen kotisivuilla, www.tyollistajat.fi