Antti Rinne SDP:n puoluehallituksessa: Hallituksen pitää joko luovuttaa tai tehdä suunnanmuutos

Antti Rinne

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne sanoo, että työmarkkinat kriisiytyvät uudelleen hallituksen ja elinkeinoelämän keskusliiton EK:n toiminnan myötä. Rinne puhui asiasta SDP:n puoluehallituksen poliittisessa tilannekatsauksessa torstaina aamulla.

– Sipilän hallitus on omalla toiminnallaan synnyttänyt työmarkkinoille epäluottamusta ja jännitteitä vaatimalla työntekijöiltä palkanleikkauksia ja heikentämällä työehtoja. Tämä on johtanut tilanteeseen, jossa työnantajat nyt katsovat voivansa luopua jopa keskusjärjestösopimuksista, Rinne totesi.

EK:n eilinen ilmoitus luopua kaikista keskusjärjestösopimuksista on Rinteen mukaan merkki siitä, että hallitus on menettänyt kokonaisuudessaan otteensa työmarkkinoiden toiminnasta. Rinne varoittaa hallitusta tästä kehityksestä ja perää pääministeriltä toimia. Keskusjärjestösopimuksissa turvataan muun muassa luottamusmiesten ja työsuojeluvaltuutettujen asema.

– Hallituksen pitää joko luovuttaa tai tehdä suunnanmuutos. Suomi ei selviä uudesta työmarkkinakriisistä. SDP on valmis tarjoamaan kaiken mahdollisen avun hallitukselle, jotta työmarkkinakriisi saadaan selvitettyä, Rinne sanoi.

Rinteen mukaan EK:n päätökset vaarantavat sekä Suomen mallin että hallituksen tavoitteen paikallisen sopimisen lisäämisestä.

– Mikäli työmarkkinoilla ei ole vahvaa suunnannäyttäjää, johtaa tilanne siihen, että kukin osapuoli tavoittelee vain omaa etuaan. Tämä suunnannäyttäjän rooli kuuluu Suomen hallitukselle. Mikäli hallitus jatkaa vain sivustakatsojana, Suomen malli ja paikallisen sopimisen lisääminen tuskin toteutuvat, Rinne varoittaa.

Suomen talouskasvu on tällä hetkellä euroalueen toiseksi heikointa. Näissä epävarmoissa talous- ja työllisyysnäkymissä on Rinteen mukaan pidettävä kiinni ja kehitettävä Suomen vahvuuksia. Niihin ovat aina kuuluneet sopimuksiin perustuvat ja järjestäytyneet työmarkkinat.

– Hallituksen toimettomuus vaarantaa nämä Suomen vahvuudet silloin, kun niitä kipeimmin tarvittaisiin. Jos SDP olisi nyt vallassa, koko hallitus istuisi jo yhteisessä neuvottelupöydässä hakemassa ratkaisua.